“Hundratals förfrågningar” om att ansluta till Zalando

Zalando har bjudit in svenska butiker att sälja sina varor på Zalandos plattform. För att stötta sina partners tar Zalando ingen provision på tjänsten – ännu. Partnern Centiro hjälper nu modejätten Zalando att ansluta fysiska butiker “i en allt högre hastighet”, enligt ett pressmeddelande.

Zalando bjuder in butiker att sälja på deras online-plattform, vilket ger butikerna möjlighet att leverera order direkt från sin butik via Zalandos leveransnätverk. Programmet erbjuds till alla handlare med fysiska butiker och har hittills lanserats i Tyskland och Nederländerna. För att stötta sina partners än mer tar Zalando ingen provision på tjänsten.

Under de senaste veckorna har vi fått hundratals förfrågningar från handlare som vill ansluta sig till programmet

– Nedstängningen har på ett allvarligt sätt påverkat fysiska butiker runtom i Europa. Med vårt Connected Retail-program vill vi dra vårt strå till stacken och hjälpa till med det vi kan. Vi tar ingen provision på tjänsten och vi ser till att handlarna får sina betalningar snabbt. Under de senaste veckorna har vi fått hundratals förfrågningar från handlare som vill ansluta sig till programmet, kommenterar Dr Carsten Keller, VP Direct-to-Consumer på Zalando SE.

Enligt enträgna rykten kommer Amazon snart till Sverige, och Zalandos generösa erbjudande skulle också kunna ses i det sammanhanget.

Samarbetspartnern Centiro möjliggör att nya butiker snabbt kan komma upp och sälja sina varor på Zalandos plattform.

– Det är hållbar innovation och en lösning som ger möjlighet för fler butiker att överleva, speciellt med Zalandos generösa gest i Corona-krisens spår. Jag ser det som ett inspirerande exempel på hur man blir starkare genom att verka tillsammans, kommenterar Niklas Hedin, CEO Centiro.