Enligt en ny rapport från den europeiska intresseorganisationen Transport & Environment ligger de europeiska sjöfartsutsläppen på den högsta nivån på tre år och närmar sig nivåerna före pandemin. De största utsläppen kommer från fraktrederierna, bland annat till följd av kraftigt ökad import av LNG.
Rapporten visar att utsläppen från den europeiska sjöfarten ökade med 3 procent under förra året, och närmar sig nivåerna före pandemin. De största utsläppen kommer från fraktrederierna och skeppandet av drivmedlet LNG, som ska vara mer klimatvänligt än traditionella bränslen, har bidragit starkt till ökningen. Även kryssningstrafiken står för höga utsläpp.

– Koldioxidutsläppen ligger på högsta nivån på tre år medan rederierna fortsätter köra fullt ös. Europas rederijättar är där uppe med kolkraftverk och flygbolag som kontinentens största förorenare. Men medan alla har hört talas om Ryanair så vet inte den genomsnittliga personen ens vilka MSC är. Utan hårdare regleringar kommer rederierna fortsätta välja bort investeringar i effektivitet och gröna bränslen. Industrin rör sig snabbt mot en punkt utan återvändo, kommenterar Jacob Armstrong, sjöfartschef på T&E.
Under 2022 släppte fartyg som anlöpte europeiska hamnar nästan 130 miljoner ton koldioxid. Det mesta av utsläppen kom från lastfartygen, där rederijätten MSC stod för den största andelen. Rederiet släppte ut ca 10 miljoner ton koldioxid, följt av CMA CGM och Maersk som båda släppte ut drygt 5 ton.
Rapporten visar att sanktionerna som satte stopp för rysk olja ledde till att importen av biogas, LNG, växte med 58 procent. Det ledde till en omfattande ökning av sjöfartens utsläpp.