Insitepart släpper IT-stöd för logistikplanering

Insitepart, som kallar sig en “drift och kompetenspartner inom logistik” har utvecklat ett internt IT-stöd för att förbättra planering, styrning och uppföljning av logistikprocesser hos sina kunder. Nu släpps den modulbaserade digitala plattformen som en öppen Saas-tjänst under namnet Alma.

– Det är ett steg uppåt i värdekedjan för oss, säger Insiteparts koncernchef Tobias Jonasson. 

Insitepart erbjuder tjänster inom lager- och terminaldrift och tillhörande stödtjänster. Bolaget som grundades 2015 sysselsätter drygt 1 500 medarbetare och omsätter ca 500 miljoner SEK. Bland kunderna finns bland annat Apoteket, Boozt, Elgiganten och Clas Ohlson. 

De senaste åren har Inistepart utvecklat en digital plattform för att underlätta driftuppdragen, med funktioner som stöttar vanliga processer i lager och terminaler, som använts hos bolagets driftkunder. Nu lanseras plattformen som en öppen, modulbaserad SaaS-tjänst under namnet Alma, där tanken är att även icke-driftkunder ska kunna använda tjänsten. 

– Vi har jobbat intensivt med att utveckla plattformen de senaste 18 månaderna och är superglada för att tjänsten nu är redo för lansering. Utgångspunkten har hela tiden varit att underlätta och lyfta våra egna driftuppdrag, både i termer av effektivitet och i hur arbetsplatsen fungerar. De utmaningar vi har är dock inte unika utan finns på de flesta lager, så vi ser att många fler kan ha nytta av den här lösningen, säger Tobias Jonasson. 

Stödsystem till WMSet

Plattformens moduler fungerar både fristående och tillsammans. Tobias Jonasson betonar att Alma inte är något klassiskt WMS eller WCS utan snarare ett stödsystem för visualisering av de processer som ligger utanför de klassiska systemen. Genom att automatisera, digitalisera och visualisera i processer och arbetsflöden utanför WMS- och WCS-lösningarna får användarna stöd i arbetet med exempelvis resursplanering, daglig styrning, Lean, arbetsmiljö samt spårbarhet och uppföljning av resursförbrukning. Till exempel finns det en digital stämpelklocka i systemet.

Tobias Jonasson. Foto Hilda Hultén

– Det här blir snarare ett komplement till ett lagerhanteringssystem, som hjälper till i kartläggningen av olika processer och arbetsmoment. 

Det här blir snarare ett komplement till ett lagerhanteringssystem som hjälper till i kartläggningen av olika processer och arbetsmoment. 

Gynnar hela branschen

Bakom beslutet att öppna upp plattformen ligger dels en vilja att bidra till branschens utveckling, men också att profilera sig ännu mer som ett kompetensbolag.  

– Det har kommit in ganska många nya spelare i vår nisch de senaste åren, med olika typer av bemanning-, drift- och konsulttjänster. Med den här satsningen tar vi ett ytterligare steg uppåt i näringskedjan. 

Helst vill bolaget såklart även fortsatt sälja driftlösningar kombinerat med mjukvaran. 

– Vi tycker att vi bidrar mest när vi har ett ansvar i det operativa utförandet, men genom att lansera Alma så kan vi nå ut och dela våra kompetenser och erfarenheter bredare. Om fler får verktyg att driva sin verksamhet mer effektivt och bli en bättre arbetsplats, så gynnar det alla i branschen. Inte minst när det gäller att locka de vassaste medarbetarna till just lagret – något som ju sker i hård konkurrens med andra branscher, avslutar han.

Av Hilda Hultén