I början av 2022 startade Umeå hamn upp sin intermodala järnvägsterminal, sedan dess har trafiken fördubblats. Nu introducerar speditören First Row Shipping transport av lastbilstrailers och planerar att öppna ett lokalt kontor i Umeå.
Sedan trafikstarten 2022 har den reguljära trafiken via Umeå hamn fördubblats. Enligt nya siffror från Umeås godsanläggningar ökade mängden TEU via Umeås järnvägsanläggningar med 28,5 procent. Inom sjöfarten skedde de största ökningarna inom hanteringen av trävaror, som gick upp med 23,7 procent jämfört med 2021, och gods via Wasaline, som gick upp 11,5 procent räknat i ton.
– Vi är både glada och stolta att vi på mindre än ett år nu har daglig trafik till och från vår intermodala terminal. Vi ser ett tydligt intresse gällande transport av trailers på järnväg, vilket möjliggör för hållbara transportlösningar samt fördelar för färjetrafiken mellan Umeå och Vasa, kommenterar Christer Nederstedt, försäljnings- och marknadschef för Kvarken Ports.
First Row Shipping & Logistics var först ut att trafikera den nya terminalen, när de i maj förra året etablerade sin första tåglinje mellan hamnarna i Umeå och Göteborg. Syftet var att möta efterfrågan på containerfrakt för områdets exportindustri. Nu ökar de frekvensen från två till fyra tåg per vecka och introducerar transport av lastbilstrailers. Samtidigt planerar de att öppna ett lokalt kontor.
– Jag ser med glädje hur efterfrågan av våra hållbara och snabba intermodala järnvägstransporter växer, särskilt i Umeå med omnejd. Jag tror starkt på Umeå som en växande nod i vårt intermodala nätverk och väljer därför att öppna ett regionkontor här efter sommaren. Vi planerar just nu vår tågtrafik för 2024 och vi kommer att fortsätta vår tillväxt, dels genom nya linjer, dels genom att öka frekvensen på befintliga linjer, kommenterar Patrik Åström, Commercial Director hos First Row Shipping.
Kortare ledtider för gods från Finland
Kombiterminalen är centralt placerad i hamnen med ca 300 meter till närmaste kaj. Den ligger i nära anslutning till färjeterminalen, där Wasalines moderna ropax-färja Aurora Botnia trafikerar sträckan Umeå-Vasa. Med den ökade trafiken kan gods från Finland snabbare ta sig till Göteborg.
– Vi på Wasaline är mycket nöjda att First Row Shipping och Kvarken Ports kommit i gång med en tågpendel för containers och lyftbara trailers mellan Göteborgs hamn och Umeå hamn med fyra avgångar i veckan per riktning. Tack vare den nya servicen förkortas ledtiden mellan Vasa hamn och Göteborgs hamn till under 24 timmar på ett hållbart miljövänligt sätt i kombination med Aurora Botnia som är ett av världens miljövänligaste ropax-fartyg, kommenterar Tony Ehrs, fraktdirektör hos Wasaline.