Hösten 2021 satte rederiet Wasaline den nya ropax-färjan Aurora Botnia i trafik. Målet var att den skulle bli världens mest miljövänliga passagerarfärja i sin klass. Ett år senare visar data att färjan minskat utsläppen med nästan 52 procent jämfört med den äldre Wasa Express.
Aurora Botnia ersatte den äldre Wasa Express på rutten mellan Vasa och Umeå för ett drygt år sedan, kort därefter transporterades den största fraktvolymen sedan trafikstarten 2013. Nu har Wasaline fått in data för utsläppen det första året och resultatet visar på en kraftig minskning.
De totala utsläppen har minskat med 51,8 procent jämfört med Wasa Express första år 2013. Men den nya färjan har också fler avgångar än den tidigare, vilket innebär att utsläppen per resa minskade med 67,2 procent.
Skillnaden ligger i att Wasa Express drevs med tjockolja och marin diesel, medan Aurora Botnia har kört på LNG och marin diesel. Utsläppen per resa har minskat från 29,57 ton till 9,71 ton.
– Minskningen av utsläppen är otroligt stor trots alla utmaningar med kraftigt ökande bränslekostnader – där vi tidvis har varit tvingade att bunkra marin diesel. Utsläppen skulle ha varit ännu mindre om vi hade kunnat köra på LNG hela tiden, men på grund av det enormt höga priset har det inte varit möjligt, kommenterar Peter Ståhlberg, vd för Wasaline.
– De kommande EU-reglerna om utsläppshandel ser vi som positiva om de gäller alla rederier och fördelas rättvist, avslutar Peter Ståhlberg.