I januari flyttade e-handlaren Gardenstore från sitt 1 200 kvm stora lager i Huddinge till ett 6 300 kvm stort lager i Eskilstuna. “Vi växte ur lagret i Huddinge och att vi valde Eskilstuna fanns det flera skäl till, men lägre hyror och ett gott rykte när det gäller arbetskraft bidrog absolut, berättar Gardenstores logistikchef Erik Hallgren.
Gardenstore grundades 2016 av bröderna Leo och Valentin Berg, och har växt snabbt. Sajten lanserades i mars 2017 och under första året omsatte bolaget 8 miljoner SEK. 2018 växte omsättningen till 52 miljoner och 2019 landade man på ca 100 miljoner.
– Grundarna såg en lucka på marknaden, och företaget har vuxit mycket snabbare än vad de hade trott var möjligt, men i och med det nya lagret har vi i alla fall plats att växa, säger Erik Hallgren, logistikansvarig på Gardenstore, som kom från Sweco september 2019, bland annat för att ansvara för flytten av lagret.
Bred produktflora
Som namnet antyder så säljer Gardenstore allt för trädgård och utemiljö.
– Vi säljer allt från reservdelar till motorsågar till attefallshus, så det är en ganska bred produktflora.
Det nya lagret ligger i en befintlig logistikfastighet i Eskilstuna, och här räknar Gardenstore med att kunna stanna i minst 3–4 år. Den 7 januari gick det första lasset och den 9 januari gjordes den första utskeppningen från Eskilstuna.
– Flytten gick bra, vi fick något längre ledtider, men vi har lågsäsong nu så vi har inte så mycket beställningar och lagervolymer just nu.
Flera i lagerpersonalen följde med i flytten, men nu inleds nyrekrytering.
– Vi ska anställa minst 1–2 personer fast, och när vår högsäsong drar igång i vår kommer vi behöva titta på bemanningslösningar. Eftersom vi håller på med trädgårdsprodukter så är det extremt stora säsongsvariationer.
Någon automation blir det inte heller i det nya lagret.
– Vi är fortfarande för små för att kunna ta en sådan investering, sen är produktsortimentet så brett så det är inte helt enkelt att automatisera det.
Vad som händer med den gamla fastigheten vet han inte.
– Den finns troligtvis bara kvar i ett par år till, eftersom kommunen planerar för att bygga bostäder i det området. Vi har lite tid kvar på hyreskontraktet, men har anlitat en mäklare för att hitta någon tillfällig lösning där.
Eftersom vi håller på med trädgårdsprodukter så är det extremt stora säsongsvariationer.
Hyror och arbetskraft avgjorde
Att valet föll på Eskilstuna hade flera skäl, men ett viktigt skäl var de förhållandevis låga hyresnivåerna.
– Det kommer ta ett tag innan vi fyller lagret helt, så vi har en avtalad trappstegsmodell för hyresnivån. Men när vi rullar för fullt så hamnar vi på en hyra som är runt 40-45 procent lägre per kvadratmeter än objekt vi tittat på närmare Stockholm.
En annan viktig orsak till att valet föll på Eskilstuna var kommunens goda rykte när det gäller arbetskraftstillgång.
– Vi tror att det är lättare att få tag i och behålla kvalitativ personal här, vi har pratat med andra e-handlare som flyttat hit och som säger det. Det har inte varit något problem för oss hittills, eftersom vi varit små, men när vi ändå skulle flytta så var det en parameter vi vägde in.
Ännu ett plus är kombiterminalen och tågpendeln till Göteborgs hamn.
– I takt med att våra containervolymer växer så kommer vi att titta på att ta in gods via järnväg. Det kan också bli aktuellt att titta på att frakta till hamnar närmare Eskilstuna, men då brukar man generellt förlora ett par dagar i ledtid mot om man tar in direkt via Göteborgs hamn.
Dropshipping på gott och ont
Gardenstore säljer både direkt från lager till kund, och via dropshipping, med leveranser direkt från leverantör.
– Om det är någon produkt som ökar i volym så försöker vi ta hem den till lagret. Dels får vi lägre inköpskostnad på så vis, men det handlar också om att förbättra kundservicen med bättre kontroll över leveransen och spårbarhet av försändelsen hela vägen. Det blir en kostnad att lagerföra, men avlastar vår kundtjänst och minskar inköpskostnaderna, så det är en avvägning.
Många e-handlare, inte minst de som säljer skrymmande produkter som t ex byggvaror använder sig av dropshipping. Fördelen är att man kan öka sitt produktsortiment utan att behöva öka på logistikkostymen, nackdelen har historiskt varit att många leverantörer har leveransupplägg som är anpassade för B2B, vilket kanske inte alltid fungerar lika bra för B2C-leveranser. Men Erik Hallgren upplever att det finns en ökad vilja och ett intresse hos leverantörerna att utveckla sin dropshipping.
Om det är någon produkt som ökar i volym så försöker vi ta hem den till lagret.
– Det fungerar i stort sett bra. En del leverantörer använder våra avtal, men större leverantörer har ju ofta bättre transportavtal än vi, eftersom de skickar större volymer, så det finns både för- och nackdelar.
Den närmaste planen är att få ordning i det nya lagret, och se över transportupplägg och avtal.
– Vi har inte gjort något med uppläggen nu eftersom vi varit mitt inne i en flytt, men vi inleder nu en del nya upphandlingar och avtalsöversyner.
Hilda Hultén