Logic Link arrangerar temavecka för transportplanerare

Logic Link lanserade sin digitala plattform för att köpa och sälja körningar mellan åkerier 2021, och idag har man närmare 500 åkerier anslutna till tjänsten. I april arrangerar företaget en digital temavecka för Sveriges transportplanerare, för att diskutera ämnen som kapacitet, godsflöden och samarbete mellan åkerier.

Logic Link grundades 2021 av Linus Trulsson och Mattias Nyberg, med idén att skapa en plattform för att förmedla ledig transportkapacitet mellan åkerier. Sedan starten har bolaget samlat närmare 500 åkerier som använder appen. Bolaget är inte ensamma om idén att skapa digitala plattformar för att matcha ledig kapacitet med behov i transportbranschen, de senaste åren har aktörer som Cargospace24, Simpel Transport, och Truckzter lanserat liknande lösningar.

Logic Links grundare Linus Trulsson och Mattias Nyberg. Foto Logic Link

– Vi är inte där än, men enligt mig är vi den aktören som har störst chans att samla hela branschen under samma vingar, säger medgrundaren Mattias Nyberg, produktchef och medgrundare på Logic Link.

Han hoppas att plattformen ska nå 1 000 åkerier i slutet av 2023.

– Åkerierna ser oss som stället där de vågar dela data och kapacitet med varandra. Vi har blivit mer av en samarbetsplattform än en transportbörs, eftersom vi inte går på varuägare som många av våra konkurrenter verkar göra. Idén bygger på att man ska få en nätverkseffekt och man märker att branschen har längtat efter något liknande. Men det är lite hönan och ägget – alla säger att “jag är på om alla andra är det”, det är lite därför vi genomför denna transportledningsvecka.

Den 24–28 april arrangerar Logic Link en digital nätverksvecka för Sveriges transportledningar. Eventet sker i podcastformat online via logiclink.se och sociala medier, och under veckan kommer ett 30-tal av Sveriges transportledningar intervjuas kring deras arbetssätt, syn på samarbete i branschen och tankar om framtiden.

– Sveriges lastbilschaufförer är de stora hjältarna som håller landet rullande, men transportplanerare är en minst lika viktig yrkeskår. Vi gör det här som en oberoende aktör, och det är tänkt som ett lättsamt och underhållande event för att lyfta fram “dirigenterna” i transportbranschen, och diskutera frågor som kapacitet, godsflöden och samarbete mellan åkerier.

Tuff bransch blir tuffare

Enligt Mattias Nyberg har åkeriverksamhet varit en tuff utmaning länge.

– Det är kanske ännu tuffare idag, då omvärldsfaktorer som grön omställning, höjda drivmedelstillägg och inflation tvingar branschen att ta mer betalt, samtidigt som man behöver förbättra marginalerna för att ha utrymme till löner som bör följa utvecklingen.

Fyllnadsgraden har en direkt inverkan på resultatet och är en faktor som faktiskt går att påverka genom ökat samarbete, betonar han.

– Att köra rätt lass i rätt riktning är en förutsättning för förbättrad lönsamhet, mindre miljöpåverkan och en bättre arbetsmiljö. Men att dela lass mellan olika transportledningar sker idag mest via e-post och telefon, vilket är både mödosamt, oöverblickbart och kräver mycket administration. Tanken med Logic Link är att skapa en gemensam plattform för Sveriges åkerier, där godsflöden och kapacitet synliggörs, antingen publikt eller i privata grupper.

Av Hilda Hultén