Det danska rederiet A.P. Moller – Maersk har tecknat ett långsiktigt avtal med kinesiska energiföretaget Goldwind gällande inköp av 500 kiloton grön metanol. Första volymerna levereras under 2026.
A.P. Moller – Maersk har som mål att nå nettonoll utsläpp av växthusgaser till 2040. Under första kvartalet 2024 levereras det första av 12 stora fartyg (16 000 teu) som kan drivas på metanol. Rederiet arbetar med flera globala partners för att säkra tillgången till grön metanol till fartygen. Det nya avtalet med Goldwind säkrar 500 kiloton bränsle i Kina.
– Vi är glada över avtalet eftersom dess omfattning och pris bekräftar vår uppfattning att grön metanol för närvarande är den mest lönsamma lågutsläppslösningen för havssjöfart som kan få betydande inverkan under detta årtionde. Affären är ett bevis på det momentum och de omfattande ansträngningarna vi ser bland ambitiösa utvecklare som driver projekt framåt över flera geografier. Men vi har fortfarande en lång väg att gå för att säkra en globala marknad för gröna bränslen som kan möjliggöra en avkolning av global sjöfart, kommenterar Rabab Raafat Boulos, infrastrukturschef på A.P. Moller – Maersk.
Avtalet omfattar en blandning av grön biometanol och e-metanol. Allt producerat med hjälp av vindkraft vid en ny produktionsanläggning i Hinggan League, i nordöstra Kina. Produktionen väntas dra igång under 2026. Med det nya avtalet i hamn väntar sig Goldwind ett sista investeringsbeslut för anläggningen innan året är slut.
I oktober gjorde världens första metanoldrivna containerfartyg Laura Maersk sitt premiäranlöp i Göteborgs hamn, tätt följd av Helsingborgs hamn som hon ska trafikera i linjetrafik. Och nyligen presenterade svenska e-metanoltillverkaren Liquid Wind planer på 10 nya e-metanolfabriker i Norden.