Maersk-företaget APM Terminals köper Panama Canal Railway, ett järnvägsalternativ till Panama-kanalen, som använts flitigt under de senaste årens torka.
Dagens Logistik har tidigare skrivit om Hongkong-baserade Hutchisons försäljning av 43 hamnar till en investarargrupp bestående av bland annat amerikanske Blackrock och MSCs hamnbolag. Försäljningen kopplas till amerikanske presidenten Donald Trumps önskan om kontroll över Panama-kanalen.
I och med försäljningen, i det fall den inte stoppas på något sätt av Kina – som ser den som ett ”förräderi”, så bli MSC störst både till havs och till lands.
Tvåan på kartan av globala containerrederier, danska A.P. Møller-Maersk Group som tidigare var MSCs partner, väljer nu att köpa Panama Canal Railway från Canadian Pacific Kansas City (CPKC) och Lanco Group/Mi-Jack, genom sitt terminalbolag APM Terminals.
Järnvägen har använts flitigt som ett alternativ till kanalen vid de alltmer frekventa torkor som uppträder och gör kanalen ofarbar. Den 76 km långa järnvägen går parallellt med Panamakanalen och förbinder hamnarna i Balboa på Stillahavssidan och Colón på Atlantsidan.
Köpeskillingen har inte offentliggjorts. Linjen har en kapacitet för 10 tåg i vardera riktningen per dag och transporterar vanligtvis cirka 300 000 containrar per år. I höstas ökade volymen med 20 procent på grund av torka i sjön Gatún, vilket minskade kanalens kapacitet, enligt Logistikk Insides rapportering.