Kreditvärderingsinstitutet Moodys ser positivt på DSV:s ambitiösa mål om att lyfta vinstmarginalerna i Schenkers verksamheter. Men det är inte säkert att det blir så enkelt, menar bolagets analytiker.
Moodys har publicerat en analys av affären mellan de två logistikjättarna.Den största ekonomiska potentialen ser Moodys i DSV:s eventuella förmåga att lyfta tyska Schenkers lönsamhet till bolagets egna globala nivåer, framför allt inom områdena sjö- och flygfrakt.
Enligt analysen har DSV den bästa lönsamheten av alla inom dessa områden och Moodys pekar på att bolaget har ett starkt track-record från tidigare förvärv när det gäller att få de förvärvade bolagen att öka sina vinster.
Förvärvet kommer att bli det största och sannolikt det mest komplexa i DSV:s historia
Genom kostnadsbesparingar och intäktssynergier lyckades man till exempel öka produktiviteten och effektiviteten inom schweiziska Panalpina samt Kuwait-baserade Agilitys logistikdivision, vilka förvärvades 2019 respektive 2021.
Kreditvärderingsinstitutet poängterar dock att statligt ägda Schenker är betydligt större än dessa två bolag och att ”förvärvet kommer att bli det största och sannolikt det mest komplexa i DSV:s historia”.
Stärka lönsamheten hos Schenker
I sin presentation av affären i förra veckan skrev DSV att ett av målen är att lyfta rörelsemarginalen i de kommande sammanslagna verksamheten till ”ett minimum av DSV:s existerande nivåer inom respektive affärsområde”. Detta ska nås inom tre år efter affären gått igenom.
Moodys ser positivt på målet, men noterar att det är ambitiöst ”Det är dock en utmanande uppgift med tanke på att DSV:s EBIT-marginal är nästan dubbelt så stor som Schenkers”, som Moodys uttrycker det.
DSV har de senaste tolv månaderna, fram till 30 juni i år, en rörelsemarginal på 10,6 procent medan Schenkers motsvarande siffra är 5,5 procent. Hur det ser ut för på den svenska respektive nordiska marknaden har Moodys för närvarande inte en bild av.
Moodys framhåller också att DSV kommer att dra fördel av Schenkers starka position på vägtransporter där det nya bolaget väntas bli störst i Europa.
Men det är inte säkert att sammanslagningen kommer att bli en lätt match.
Anställda skyddade två år
”Vi ser väsentliga risker när det gäller utförandet och realiseringen av de förväntade synergierna, särskilt på grund av de sociala åtaganden som gjorts till Schenkers tyska anställda”, skriver Moodys.
Dessa sociala åtaganden går ut på att de anställda i regel kommer att behålla sina kollektivavtal och anställningsvillkor under en tvåårsperiod. De tyska Schenker-anställda kan alltså inte sägas upp som en följd av affären förrän tidigast efter två år, vilket framgår av pressmeddelanden från både Deutsche Bahn och DSV .
Detta kan sinka DSV:s mål om att höja effektiviteten, förklarar Moodys Daniel Harlid.
– Oavsett geografi så kan, men måste inte, ett åtagande för att skydda jobb innebära att initiativ för att öka effektiviteten tar längre tid att genomföra, jämfört med en situation där sådant åtagande ej har givits, skriver Moodys Vice President och Senior Credit Officer Daniel Harlid till Dagens Logistik i ett e-postsvar.
Affären är beroende av ett godkännande av Deutsche Bahns styrelse och även av det tyska transportministeriet. Detta väntas ske senast inom de närmaste dagarna, erfar Dagens Logistik.
Av Rickard Jakbo