Det norsk-svenska rederiet Wallenius Wilhelmsen har ett fartyg som ligger ankrat i hamnen i Baltimore. Den enda vägen ut är förbi den kollapsade Francis Scott Key Bridge som är delvis nedsänkt i Patapscofloden.
De första rapporterna tyder på att containerfartyget Dali, som seglar under Singapores flagg och ägs och drivs av Synergy Group, tappade kraften – och därmed också kontrollen över fartyget när det skulle segla ut ur hamnbassängen i Baltimore.
Fartyget hade lokal besättning ombord som var bekant med farleden och tränade för att undvika kollision med bryggan, men deras specialistkunskaper var till liten nytta så länge fartygets styrsystem var inaktiverat.
Besättningen lyckades larma att de tappat kontrollen över fartyget och att det var möjligt att det skulle kollidera med en av bropelarna. Trots beskedet skedde detta inte i tid för att trafiken över bron skulle stoppas.
Med en kraft på 100 000 ton var det omöjligt för bropelaren att stå emot, vilket resulterade i att delar av fackverksbron kollapsade och flera bilar hamnade i havet. Enligt lokaltidningen Baltimore Sun ska minst sju fordon ha hamnat i vattnet. I skrivande stund pågår en storskalig räddningsaktion för att se om det går att rädda överlevande.
På väg till Sri Lanka på uppdrag för Maersk
Containerfartyget, som chartrades av Maersk, var på väg från Baltimore till Colombo på Sri Lanka. I praktiken innebär det att fartyget ingår i Maersks flotta och att rederiets kunder har last ombord samtidigt som den dagliga verksamheten, inklusive anställning av besättning, sköts av underleverantören Synergy Group.

Wallenius Willhelmsens fartyg på ”fel sida”
Enligt den globala fartygsövervakningstjänsten Marine Traffic ligger det svenskregistrerade RoRo-fartyget Carmen till kaj i Baltimore. Enda utvägen för det 231 meter långa bilfartyget är förbi olycksplatsen, där broelement i vattnet gör det omöjligt att ta sig förbi i nuläget.
Logistikk Inside har varit i kontakt med Wallenius Wilhelmsen för en kommentar. David Hopkins, extern kommunikationschef på Wallenius Wilhelmsen, har under hela dagen försökt ta reda på läget. Inte bara är ett av rederiets fartyg ”instängt” inne i den kollapsade fackverksbron, Baltimore är också en av de största och viktigaste anlöpshamnarna för bilindustrin. Ett segment där Wallenius Wilhelmsen är global marknadsledare.
– Först och främst går våra tankar till alla som direkt drabbats av kollapsen, säger Hopkins till Logistikk Inside.
– Baltimore är en viktig långsiktig plats för Wallenius Wilhelmsen, och lyckligtvis har alla våra anställda ombord på fartygen, i terminalen och inom logistiken i regionen redovisats och bekräftats säkra, säger han.
– M/V Carmen, som redan hade avslutat lastningsoperationer i hamnen i Baltimore innan händelsen, förblir trygg och säker längs kajen i hamnen, säger han.
– Maryland Port Administration har för närvarande stängt av all fartygstrafik in och ut ur hamnen i Baltimore tills vidare. Som ett resultat av detta arbetar vi för närvarande med hamnmyndigheter, partners och intressenter för att bedöma potentiella alternativa lösningar för att hjälpa till att minimera den påverkan denna situation kan ha på vår pågående verksamhet, säger han.
Ett omfattande arbete återstår
– Vi vet att vi har en lång väg framför oss, inte bara med sök och räddning, utan även med konsekvenserna av detta, säger Johnny Olszewski Jr till lokaltidningen Baltimore Sun.
Olszewski innehar posten som Executive i Baltimore County, en högt uppsatt regional politisk position som i norskt sammanhang bäst kan översättas som ”chef på landstinget”.
Fancis Kelly Key Bridge är en viktig trafikartär i delstaten Maryland med i genomsnitt 34 000 fordonsrörelser per dag. Att få upp detta igen är viktigt för lokal trafikledning, men även för internationell sjöfart är den nuvarande kollapsen i användningen dramatisk. En av de viktigaste östkusthamnarna i USA kommer troligen att vara ur spel under en lång tid.
Av: Glenn Lund på Logistikk Inside.