Falkenklev Logistik i Skåne var ett av de första åkerierna i Sverige som satsade på ellastbilar. Nu är man snart helt elektrifierade: Efter storordern på 50 ellastbilar från Scania nyligen och en order på ytterligare 20 ellastbilar Mercedes-Benz kommer det bara finnas enstaka diesellastbilar kvar i vagnparken. ”Nu är det bara de knepiga sista proenten kvar” konstaterar vd Victor Falkenklev.
Familjeåkeriet Falkenklev väckte stor uppmärksamhet på Elmia för ett par veckor sedan när man lade en beställning på 50 ellastbilar – Scanias största order på ellastbilar någonsin. Falkenklev, som 2022 invigde landets största laddpark för tunga fordon i Malmö, är nu på god väg att bli nå målet att gå över till eldrift på alla fordon:
Nu lägger bolaget ännu en stor beställning på elleastbilar, denna gång från Mercedes: totalt beställer man 20 lastbilar av modellen eActros som ska levereras i slutet av 2025, däribland en nya modell med upp till 50 mils räckvidd.
– Vi har nu kört eldrivna lastbilar i vår verksamhet i två år och det fungerar verkligen precis som det var tänkt, kommenterar Victor Falkenklev, VD för Falkenklev Logistik, som tog över det familjeägda företaget tillsammans med sin bror 2010.
Enligt honom innebär de två ellastbilsbeställningarna att Falkenklev kommer att nå upp till 92 procents eldrift i sin flotta.
– Det är bara dom kluriga sista åtta procenten kvar, konstaterar han och uppmanarbranschen att komma gärna med tips och idéer hur de ska lösa återstående parti och natt-trafik, i ett inlägg på Linkedin.

– Vi har vår egen laddpark med energilager och vi producerar egen el. Stillestånden är ytterst få och milkostnaden är oerhört mycket lägre än för en dieselbil. Vi har inte haft några problem med räckvidd utan har satt in rätt bil på rätt körning. Med de nya lastbilarna från Mercedes-Benz kommer vi kunna ha eldrivet även på längre sträckor och det är den delen som saknats innan.
Ny teknik kräver alltid inkörningsperioder och det dyker upp saker man inte förutsett.
Falkenklev köper lastbilarna av Veho Trucks som säljer och servar Mercedes-Benz och Fuso i Malmö.
– Marcus Sjöberg och hans team där är lika intresserade av detta som vi själva är, så vi har verkligen gjort resan tillsammans. Vi har lärt oss massor och vi har kunnat ge feedback som de har tagit till sig. Det är när man jobbar så som det blir partnerskap på riktigt. Och det är en förutsättning för att man ska kunna göra en sådan här resa.
– Att driva åkeri idag handlar inte bara om att ha lastbilar och chaufförer. Det handlar om att erbjuda något som gör att kunderna väljer just ditt företag.
Falkenklev Logistik grundades 1957 och har länge varit en av DHLs större åkare i södra Sverige. Den starka satsningen på hållbarhet är ett led i att bygga upp en större egen kundbas. En annan aspekt är att kunna locka till sig rätt personal.
– Även om det talas om stigande arbetslöshet så är det en skriande brist på lastbilschaufförer idag, så det gäller att erbjuda något speciellt. Den som en gång kört ellastbil på riktigt vill sällan byta tillbaka, Det är tyst och lugnt och med massor av kraft.