Igår, söndag 26 oktober, anlöpte det första fartyget i det franska rederiet CMA CGM:s nya direkttrafik mellan Göteborgs hamn och Asien. Nu har hamnen för första gången tre aktiva direktanlöp till Asien varje vecka.
I mitten av oktober kom nyheten att det franskägda jätterederiet CMA CGM etablerar sin FAL1-service mellan Asien och Europa via APM Terminals i Skandiahamnen i Göteborgs hamn. Linjen binder ihop Göteborg direkt med några av världens största hamnar i Kina, Sydkorea, Singapore och Europa. Förutom Göteborg görs stopp i Ningbo, Shanghai, Yantian, Singapore, Tanger, Dunkerque, Southampton, Gdansk, Le Havre och Port Klang.
– Det är första gången i hamnens 400-åriga historia som vi har tre containerlinjer med direkttrafik till och från Asien varje vecka, så det är klart att detta är speciellt och väldigt roligt – men också logiskt. Handeln mellan Sverige och Asien är växande sedan länge och med tre anlöp i veckan av tre olika rederikonstellationer har förutsättningarna aldrig varit bättre för fortsatt tillväxt, kommenterar Claes Sundmark försäljningschef på Göteborgs Hamn.
Under 2024 skeppades cirka 700 000 containrar mellan Sverige och Asien, varav majoriteten skickades från hamnen i Göteborg. Exporten består till övervägande del skogsprodukter som papper, kartong, massa och sågade trävaror såväl som maskiner och insatsvaror till verkstadsindustrin. Importen från Asien består till stor del av konsumtions- och konfektionsvaror, hemelektronik och livsmedel.

Den växande handeln med Asien är också en viktig faktor i att hamnbolaget taktar mot ett nytt rekordår när det gäller antal hanterade containrar.
I våras startade MSC en ny direktlinje till Asien, tätt följda av Maersk och Hapag-Lloyd som justerade sitt Gemini-samarbete till att ha Göteborg som ny start- och slutdestination i Europa för sin asiatiska A5-linje, som tidigare avslutades i Bremerhaven.
Den nya trafiken kommer att trafikera hamnar enligt följande slinga: Ningbo – Shanghai – Yantian – Singapore – Tanger – Dunkerque – Southampton – Göteborg – Gdansk – Le Havre – Southampton – Port Klang – Ningbo.


