I Borås invigde man förra veckan en simulator som ska göra det möjligt att övningsbacka s k HCT-fordon, 34,5 meter långa lastbilsekipage. I hytten, som lyftes in på andra våningen med kranbil, simuleras Göteborgs hamn, där uppgiften är att backa in ekipaget på avsedd parkeringsplats.
På trafikskolan Söderkulla Tung Trafik på Viared i Borås har man lyft in en hel lastbilshytt från Volvo i byggnaden. Men när man kliver in i hytten förflyttas man till hamnen i Göteborg. Uppgiften bakom ratten är att backa in och parkera ett 34,5 meter långt lastbilsekipage. Den nya simulatorn invigdes förra veckan.
– Det känns roligt både för stadens räkning och för egen del att få vara med här idag. Borås Stad som logistikcentrum är viktigt för hela regionens utveckling, sa kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson (S) innan han klippte bandet och själv fick pröva på simulatorn.
Den 1 december blev det tillåtet att köra extra långa och tunga s k HCT-fordon på 450 mil av det svenska vägnätet, något som Elgiganten var snabba på att utnyttja. En av vägarna som tillåter de långa fordonen är riksväg 40 mellan Göteborgs hamn och företagsområdet Viared i Borås. Därför har Borås Stad samverkat med flera partners inom projektet AutoFreight för att få simulatorn på plats. Den täcker ett nytt behov inom transportsektorn.
– Det behövs naturligtvis övning ute i den verkliga trafiken också, men simulatorn är en bra start, ett sätt för chaufförer att få mängdträning i att backa med ett långt fordon, kommenterar Niclas Häggblad på Söderkulla Tung Trafik.
För att få in lastbilshytten, som står en trappa upp på trafikskolan, fick man tidigare i år lyfta ut ett perspektivfönster varpå en kranbil precisionsmanövrerade in lastbilshytten. Sedan byggde Oryx Simulations in hård- och mjukvara i hytten, vilket ger en verklighetsnära känsla av att backa ett 34,5 meter långt ekipage in i Göteborgs hamn.
Projektpartners för simulatorn har varit Borås Stad, Volvo Group Truck Technology, Oryx Simulations, Söderkulla Tung Trafik, AutoFreight, programmet FFI – Fordonsstrategisk forskning och innovation (Vinnova).
AutoFreight-projektet
En av de som varit drivande i en långvarig HCT-samverkansprocess är Lena Larsson från Volvo.
– HCT-projekten (High Capacity Transport) syftar till att öka transport-, energi-, infrastruktur- och förareffektiviteten med bibehållen trafiksäkerhet samtidigt som vi minskar utsläppen från transporter. AutoFreight-projektet jobbar med att göra det möjligt att köra två containrar med en dragbil istället för två, kommenterar Lena Larsson, projektledare på Volvo Group Truck Technology.