Stena Scandica har slutfört sin jungfruresa

Stena Scandica är den ena av två nya moderna färjor som rederiet Stena Line lanserat på rutten mellan Ventspils och Nynäshamn. Med kapacitet för 30 procent mer godstrafik och 70 procent fler hytter än nuvarande färjor stärker rederiet sin verksamhet på Östersjön.

På tisdagsmorgonen den 27 juli anlände Stenas nya fartyg till Nynäshamn och slutförde därmed sin jungfruresa. Stena Scandica ska, tillsammans med Stena Baltica, ersätta de två fartyg som idag trafikerar sträckan Ventspils – Nynäshamn som en del i rederiets satsning på att expandera Östersjötrafiken.

– Vår expansion drivs av en ökad efterfrågan på sjöresor och kravet på ytterligare fraktkapacitet från våra kunder på Östersjön. Vi stärker nu vår position och vårt kunderbjudande ytterligare med två nya moderna och stora fartyg som kommer att bidra med ytterligare 30 procent i fraktkapacitet och ge en attraktiv upplevelse ombord, på båda våra rutter till och från Lettland under 2021, kommenterar Johan Edelman, Trade Director Baltic Sea North på Stena Line.

Det nya fartyget är 222 meter långt, har totalt 2 875 meter avsett för godstrafik, ett extra bildäck, 200 hytter och en kapacitet att ta emot 970 passagerare. Det är en ökning med 30 procent för godstrafik och 70 procent fler hytter på rutten. Fartyget är också utrustat med bland annat moderna roder och nya rengöringssystem för ballastvattnet som ska bidra till en mer hållbar transport och bränsleeffektivitet. Det större tonnaget innebär också lägre utsläpp per transporterad enhet.

Ombord finns också en rymlig butik, lounge, flera matsalar och soldäck för passagerare.

– Vi ser våra RoPax-koncept som vår viktigaste konkurrensfördel och en integrerad del av vår framgångshistoria, därför kommer vi att fortsätta med rutter som kombinerar gods- och passagerartrafik. De två nya fartygen utgör ett fantastiskt tillskott för våra kunder och det är bara ett första steg mot vår ambitiösa plan om att fördubbla antalet passagerare på Östersjön under en treårsperiod, kommenterar Johan Edelman.

Fartygen som ersätts är Stena Livia och AI-färjan Stena Flavia, som sedan omplaceras till rutten Liepāja – Travemünde.