Branschorganisationen Svensk Sjöfart föreslår en ny, kompletterande och mer yrkesfokuserad sjöfartsutbildning, för att möta den svenska handelsflottans stora behov av sjöpersonal.
Den svenska handelsflottan har ett anställningsbehov på minst 1 750 personer under åren 2020-2022, enligt den senaste undersökning som genomförts bland Svensk Sjöfarts och Sjöfartens Arbetsgivareförbunds medlemmar. Svensk Sjöfart föreslår nu att en ny, kortare, utbildning ska startas som komplement till de existerande universitetsutbildningarna. Men för att det ska vara möjligt krävs först en förordningsförändring.

– Vi har i en hemställan skrivit till infrastrukturminister Andreas Carlson om att det finns ett stort behov av att skyndsamt genomföra förändringar i den förordning som skulle kunna möjliggöra en kompletterande sjöfartsutbildning. Idag ser vi att utbildningssystemet inte på långa vägar täcker det behov som finns. Vi vill se en kompletterande utbildning som har fokus på enbart yrkesutövningen och därmed kan kortas väsentligt jämfört med dagens mer akademiska sjökaptensutbildning, kommenterar Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart.
Sjöfartsutbildningarna måste idag innehålla vissa element som beslutas av FNs sjöfartsorgan IMO och lyder under STCW-konventionen (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping). Olika typer av fartyg kräver olika typer av behörigheter för sjöpersonalen. Mindre fartyg kräver exempelvis en klass VII-behörighet medan de största fartygen kräver klass I-behörighet. Svensk Sjöfarts förslag är att göra en mer fokuserad yrkesutbildning för att locka dem som vill arbeta till sjöss, och få ut dem på arbetsmarknaden snabbare. Det skulle också göra det lättare att vidareutbilda sig ifall man vill byta klass.
– Idag finns det en inlåsningseffekt för dem som läser klass VII, klass V och klass I. Om man skulle komplettera utbildningssystemet med en mer modulbaserad utbildning möjliggör man livslångt lärande och för fler att kunna arbeta inom den civila sjöfarten, kommenterar Anders Hermansson.