Förra veckan meddelade regeringen att de höjer miljökompensationen för godstågsoperatörer med 330 miljoner miljoner kronor mellan 2026-2030. Beskedet välkomnas av branschorganisationen Tågföretagen. Samtidigt medför det nya signalsystemet ERTMS och ännu en avgiftshöjning allt större kostnader. Organisationen efterfrågar långsiktiga lösningar för att stötta järnvägstransporterna.
Det har länge varit svårt att få lönsamhet i godsfrakt via järnväg. Höjda banavgifter och sänkt reduktionsplikt har lett sämre förutsättningar för järnvägen och billigare lastbilstransporter. Därför välkomnar Tågföretagen regeringens besked förra veckan att miljökompensationen för godstransporter på järnväg höjs med drygt 300 miljoner till 885 miljoner kronor per år under perioden 2026-2030.
Organisationen menar att det är en välkommen ekonomisk avlastning då banavgifterna ökat med över 600 procent under loppet av 15 år. De har ökat med ca 40 procent sedan årsskiftet. Samtidigt är de tydliga med att det är en kortsiktig lösning på ett problem som kräver en långsiktig lösning.
”Banavgifterna och dess beräkningsgrunder behöver grundligt ses över samt huruvida de höjda avgifterna de facto speglar kostnaderna samt vilken kvalitet på tjänsten banavgifterna ska täcka. Detta bör regleras i balanserade affärsavtal. Tågföretagen ser fram emot fortsatt dialog kring detta med såväl infrastrukturministern som Trafikverket.” skriver företaget i ett pressmeddelande.
Järnvägen står inför flera omfattande kostnadsökningar framöver. Det gäller investeringar i ombordutrustningen av ERTMS, stora banarbeten samt obalans i affärsvillkoren mellan tågoperatörer och Trafikverket. Och nu har Transportstyrelsen aviserat att järnvägen får en höjning av avgifterna för andra året i rad: 6,2 procent höjs avgifterna 2026. 2025 höjdes avgifterna med 24 procent.
”Transportstyrelsens motivering till fortsatta avgiftshöjningar är att täcka kostnader, som bör kunna anslagsfinansieras istället för att fortsatt negativt inverka på järnvägens aktörers redan prekära konkurrenskraft. I synnerhet när det fortfarande råder obalans mellan transportslagen, särskilt i jämförelse med vägtransporter som totalt sett får en minskning av sina avgifter.” skriver organisationen.