Järnvägskoncernen Alstom och Deutsche Bahn (DB) testar det första batteridrivna tåget för passagerartrafik i Tyskland. Testerna inleddes i Baden-Württemberg och fortsätter sedan i Bayern. Förhoppningen är att med batteritåg kan komplettera vätgaståg på de järnvägssträckor som inte är elektrifierade.
Testet av Alstoms första helt godkända batteritåg inleddes den 24 januari, med passagerare ombord. Det batteridrivna tåget (BEMU) går nu i passagerartrafik i Baden-Württemberg, från och med den 5 februari kommer det också trafikera Bayern. DB kommer driva tåget tillsammans med dotterbolaget för regional trafik, DB Regio.
– Deutsche Bahn vill vara klimatneutralt år 2040 och detta första batteritåg i passagerartrafik utgör nästa stora steg mot utsläppsfria tåg inom Tysklands regionala trafik. Med det här testet vill DB Regio skaffa sig praktisk erfarenhet för att kunna hantera både drift och underhåll, kommenterar Dr. Jörg Sandvoss, vd för DB Regio.
Tåget har utvecklats av Alstom tillsammans med Berlins tekniska universitet, med stöd av den nationella organisationen för vätgas- och bränslecellsteknik och det federala ministeriet för digitalisering och transport. Projektet ska vara en hållbar lösning för de 450 linjer på det tyska tågnätet som idag drivs helt med dieseltåg. De kallar det ”ett steg mot en avkolning av den tyska järnvägstrafiken”.
– Sedan 2016 har vi arbetat tillsammans för att utveckla effektiv och kostnadseffektiv batteriteknik som ska kunna ersätta de sträckor av det tyska järnvägsnätet som inte är elektrifierade. Testet av passagerardrift kommer att göra det möjligt för oss att samla in värdefulla data och visa att vår lösning är genomförbar, kommenterar Müslüm Yakisan, chef för DACH-regionen på Alstom.
Tåget kommer trafikera sträckan Stuttgart-Horb i Baden-Württemberg på vardagar och sträckan Pleinfeld-Gunzenhausen i det frankiska sjödistriktet på lördagar och söndagar. På så vis maximeras tågets körsträcka samtidigt som flera olika ruttprofiler och scenarier för batteriladdning kan testas. I Baden-Württemberg laddas tåget under pågående resa medan det i Bayern endast kan laddas vid elektrifierade stationer, då sträckan inte är elektrifierad.
Medan Alstoms vätgaståg, som bland annat sålts till Storbritannien, är optimerade för längre sträckor är BEMU:erna lämpliga för kortare sträckor eller linjer med icke-elektrifierade sträckor som tidigare drevs med dieselfordon.