Alstom bygger brittiska vätgaståg

Den globala järnvägskoncernen Alstom har tecknat samarbetsavtal med brittiska Everholt Rail, tågägare och finansiär, om att leverera Storbritanniens första nytillverkade vätgaståg. Avtalet gäller en flotta om tio nya tåg med tre vätgasdrivna vagnar.

Alstom ligger bakom världens första passagerartåg drivet av vätgas, Coradia iLint, som började gå i reguljär trafik i tyska Niedersachsen redan 2017. Sedan dess har tågen spridit sig i Europa, bland annat till den italienska regionen Lombardiet.

Nu har företaget tecknat ett samarbetsavtal med den brittiska tågjätten Everholt Rail om att bygga en helt ny tågflotta om tio tåg, bestående av tre vätgasdrivna vagnar (HMU). Inom ramen för samarbetet kommer företagen dela teknisk och affärsmässig kunskap som är viktig för att Alstom ska kunna designa och utforma flottan.

– COP26 är en påminnelse om hur brådskande behovet av att fasa ut fossila bränslen är i världen. Järnvägen är redan idag transportmedlet med de lägsta utsläppen, men vi kan göra ännu mer, och det gläder mig att vi har slutit detta avtal med våra vänner på Eversholt Rail som kommer att leda Storbritanniens första uppsättning någonsin av nya vätgasdrivna tåg, kommenterar Nick Crossfield, vd för Alstom i Storbritannien och Irland, i ett pressmeddelande.

Företagen har tidigare samarbetat kring en vätgasdriven tåglösning för den brittiska järnvägen där man i projektet ”Breeze” omvandlade en elektrisk multipelenhet (EMU) till en vätgasdriven. Företagen bedömer att det nu finns en marknad för att introducera nytillverkade vätgaståg i landet.

– Det är viktigt att vi så snart som möjligt börjar att fasa ut järnvägens fossila bränslen för att uppnå målet om nollutsläpp 2050. Vätgas som drivmedel kommer att spela en viktig roll och projektet med Alstom kommer att visa hur vi i den privata sektorn kan samarbeta för att göra skillnad, kommenterar Mary Kenny, vd för Eversholt Rail.

Det slutliga kontraktet ska undertecknas i början av 2022.