Bekräftat: DSV köper DB Schenker för 166 miljarder

Idag blev det officiellt att DSV gör sin största affär någonsin och köper DB Schenker från Deutsche Bahn för 166 miljarder SEK. Efter affären kommer DSV att ha 147 000 anställda och en omsättning på cirka 300 miljarder DKK, och verksamhet i fler än 90 länder.

Nu är DSVs köp av DB Schenker officiellt. Prislappen landar på 14,3 miljarder euro, vilket motsvarar närmare 166 miljarder euro.

Danmarks 10 största företag
(i omsättning miljarder DKK)
A.P. Møller-Mærsk, 352
DSV + DB Schenker, 300
Novo Nordisk, 232
Selfinvest, 124
Vestas, 115
Arla, 102
Danfoss, 79
Ørsted, 79
ISS, 79
Carlsberg, 74
Källa: News Öresund

Mätt på omsättning blir DSV nu Danmarks näst största företag med logistikverksamhet inom flyg, fartyg och väg; bara Maersk är större med sina 352 miljarder DKK i omsättning. 

Så här kommenterar DSVs koncern-vd Jens H Lund affären:

“Det här är en omvälvande händelse i DSV:s historia och vi är mycket glada över att gå samman med Schenker. Med förvärvet sammanför vi två starka företag och skapar ett världsledande kraftpaket för transport och logistik som kommer att gynna våra anställda, kunder och aktieägare.”

Vuxit genom förvärv

DSV grundandes 1976 som De Sammensluttende Vognsmænd. Fram till 1999 gjordes en rad uppköp av mindre konkurrenter , men runt milennieskiftet klubbbades en ny strategi igenom som innebar att DSV skulle växa genom stora företagsförvärv. Det året förvärvades DFDS Dan Transport Group, amerikanska UTi Worldwide köptes 2016, schweiziska Panalpina 2019 och Global Integrated Logistics 2021. Samma år antog företaget det nuvarande namnet DSV.

Om DSV kommer att “förbli danskt” efter sammanslagningen återstår att se. Bolaget beskriver att man planerar att växa i Tyskland: totalt ska DSV investera en miljard euro i den tyska verksamheten under de kommande 3–5 åren.

– Försäljningen av DB Schenker till DSV är den största transaktionen i DBs historia och ger vårt logistikdotterbolag tydliga tillväxtutsikter. Det har varit viktigt för oss att hitta en stark partner till Schenker och ett långsiktigt hem för de anställda i företaget, kommenterar Richard Lutz, vd på Deutsche Bahn.

Nu väntar några stormiga integreringsår för de båda logistikjättarna. Om DB Schenker kommer att behålla sitt varumärke eller om verksamheten kommmer att flaggas om under DSVs flagg är inte kommunicerat: men tidigare har DSV gjort täta integrationer av sina förvärv. Dock saknar affären i fråga motstycke i bolagens historia, och få varumärken är så väletablerade som DB Schenkers.

Blir Sveriges näst största TPL-aktör

Deutsche Bahn har förberett försäljningen av DB Schenker under två års tid, bland annat genom en stor omorganisation där de tidigare landsorganisationerna slagits samman i större kluster: Den svenska verksamheten ingår sedan 2022 i ett nordiskt kluster tillsammans med Finland, Danmark och Norge.

I Sverige har DSV sin verksamhet indelad under tre affärsområden: DSV Air & Sea, DSV Road og DSV Solutions. I Sverige har både DSV och DB Schenker en stor verksamhet inom vägtransport (freight) och även en betydande andel TPL-verksamhet. Efter att DSV under året invigt sina nya 175 000 kvm stora anläggning i Landskrona har bolaget 334 000 kvm lageryta i landet, vilket gör dem till tredje största TPL-aktören i Sverige sett till lageryta, enligt Dagens Logistiks senaste TPL-kartläggning.

DB Schenker är enligt samma mätetal Sveriges femte största TPL-aktör med 260 000 kvm lageryta i landet. Tillsammans blir bolagen nu landets näst största TPL-aktör med närmare 600 000 kvm lageryta, mot ettan Postnord som har ca 700 000 kvm lageryta i Sverige.

Av Hilda Hultén