På fredagen den 3 mars lanserade logistikjätten DFDS en ny fordonsflotta med 20 ellastbilar i Göteborg. Flottan är, tillsammans med ytterligare 30 ellastbilar som är på väg, del av en stororder på 125 eldrivna Volvolastbilar som DFDS beställt. De förlänger också den gröna korridoren till Gent.
Under 2021 la DFDS en stororder på 100 eldrivna Volvo-lastbilar av modellen FM Electric, tätt följda av en kompletterande order på ytterligare 25 lastbilar. Av dessa 125 ellastbilar tar nu logistikjätten 20 stycken i drift i Göteborgs hamn, med utgångspunkt i företagets lastbilsdepå i Arendal.
– Att ersätta våra konventionella diesellastbilar med alternativ som Volvo FM Electric-lastbilar kommer att ha en betydande inverkan på våra koldioxidutsläpp. Men det kräver mycket mer än ekonomiska investeringar. Omställningen kräver rätt infrastruktur och samarbete över olika samhällsområden. Det kan inte uppnås på egen hand, kommenterar Niklas Andersson, Executive Vice President på DFDS och chef för bolagets globala logistikdivision.
Fjorton av lastbilarna kommer att sättas in på transporter till och från Volvos egen fabrik för tunga lastbilar i Tuve strax utanför Göteborg. Fyra av de totalt 20 lastbilarna är dessutom byggda med fossilfritt stål.
– Vi tror stenhårt på att föregå med gott exempel och att börja använda utsläppsfria transporter i vårt eget godsflöde är en viktig del av vår strategi att skapa ett hållbart transportsystem i världsklass. Jag är verkligen stolt över att ha DFDS som partner på denna resa, kommenterar Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
I hamnen arbetar man också med att bygga ut laddinfrastruktur och vätgasstationer för tunga ellastbilar, medan terminaloperatörerna har lanserat en prioriterad körfil för ellastbilar.
Förlänger grön korridor till Gent
Hamnarna i Göteborg och Gent har tillsammans med DFDS etablerat en så kallad grön korridor. Satsningen innebär att logistikjätten planerar för modifiering av sina nuvarande fartyg på rutten för att kunna köras på alternativa bränslen inom de kommande åren. I nästa steg vill man börja introducera nybyggda fartyg med ammoniak- eller metanoldrift.
– Nu när DFDS introducerat ellastbilar i anslutning till både Göteborg och Gent så kan den gröna korridoren förlängas in över landsidan. Det är givetvis mycket positivt för den hamnnära logistiken och innebär också ett viktigt bidrag till Göteborgs hamns högt ställda klimatmål om att minska hamnrelaterade koldioxidutsläpp inom Göteborgsområdet – både till sjöss och på land – med 70 procent till 2030, kommenterar Edvard Molitor, hållbarhetschef på Göteborgs Hamn.