Fyra hamnar får miljonstöd från EU för elanslutning

De fyra hamnarna i Århus, Göteborg, Stockholm och Bremerhaven har tillsammans beviljats 18,8 miljoner euro (ca 200 miljoner kronor) i EU-finansiering för att installera landströmsanslutningar för anlöpande containerfartyg före 2030. Hamnarna arbetar i ett gemensamt projekt för att minska utsläppen av koldioxid och andra ämnen från förtöjda containerfartyg genom elanslutning.

De fyra hamnarnas gemensamma projekt för att installera anläggningar för landström är ett direkt svar på ett nytt EU-regelverk som införs från 2030, det gör gällande att fartyg över 5 000 bruttoton måste ansluta till landström när de ligger till kaj. Genom s k OPS (Onshore Power Supply) kommer containerfartygen kunna använda el från landsidan istället för sina egna dieselmotorer. Det minskar utsläppen av koldioxid, svaveloxid och kväveoxider.

EU har beviljat projektet 18,8 miljoner euro från EU-fonden Connecting Europe Facility. Projektledare är Anne Zachariassen på Århus Hamn.

– Vi är mycket glada över att EU-kommissionen och CEF-kommittén erkänner våra höga ambitioner för den gröna omställningen. Som några av norra Europas viktigaste hamnar är det fantastiskt bra att vi kan samverka för att minska sjöfartens klimatavtryck, vilket är en global utmaning som vi står inför gemensamt. Landsröm till containerfartyg är en viktig del för samtliga inblandade hamnar, kommenterar Anne Zachariassen, COO på Århus Hamn och koordinator för projektet.

Hamnarna kommer använda anslagen på lite olika sätt, men alla med fokus på att minska miljö- och klimatpåverkan av inneliggande fartyg genom elanslutning. Stockholms Hamnars del i projektet är att ansluta containerfartyg till grön landström i Stockholm Norvik Hamn från 2027. Hamnen invigdes 2020 och anslutning till landström förbereddes redan i byggfasen, därför finns redan en del av infrastrukturen som krävs på plats.

Göteborgs Hamn erbjuder redan elanslutning vid sina roro- och ropax-terminaler samt vid Energihamnen för tankers. De kommer använda sin del av pengarna för att installera en nätstation i containerhamnen. De räknar med att kunna minska koldioxidutsläppen med minst 5 600 ton per år.

– Genom det här projektet kommer Göteborgs Hamn att kunna bygga en nätstation i containerhamnen, vilket är en del av den infrastruktur som krävs för att kunna erbjuda OPS även till inneliggande containerfartyg. Det är en investering på 200 miljoner kronor varav närmare hälften finansieras i projektet, kommenterar Julia Christensson, Grants Manager på Göteborgs Hamn.