Inget slut på globala fraktstörningar

Containerföretaget Container xChange prognos består: nedstängningarna i Kina kombinerat med kriget i Ukraina och kommande fackförhandlingar vid USAs västkusthamnar väntas förvärra fraktkaoset.

Containerföretaget Container XChange spår fortfarande högre containerpriser bland annat p g a de nya nedstängningarna i Kina.

Den senaste månaden, februari till mars, har de genomsnittliga containerpriserna sjunkit mellan 12-18 procent i kinesiska hamnar som Shenzhen, Qingdao och Ningbo. Container xChange räknar med priserna kommer fortsätta sjunka ett par dagar eller veckor, då exporten i kinesiska hamnar begränsas av nedstängningarna medan importen fortsätter fungera. Men när hamnarna återgår till ordinarie verksamhet kommer trycket på containrar öka vilket kommer leda till högre priser under de kommande månaderna.

– Om de fortsätter så kommer nedstängningarna avsevärt fördröja containeromsättningen i dessa hamnar, vilket kommer ha mest påverkan på amerikanska transporter. Långsiktigt kommer detta skapa mer kaos när priserna stiger, kapaciteten minskar och transporter försenas, kommenterar Johannes Schlingmeier, medgrundare och vd för Container xChange.

Företaget lyfter även förhandlingar mellan västkusthamnarna i USA och hamnarbetarnas fackförbund som en faktor att ha koll på. Det nuvarande avtalet mellan parterna går ut den 1 juli i år, vilket är ungefär samtidigt som containrarna från Kina väntas ta sig till USA efter förseningarna pga covid-utbrottet. De hänvisar till rapporter som visar att den senaste förhandlingen 2014–2015 ledde till 4–5 månader med långsammare arbetstakt i västkusthamnarna. Därmed är risken stor att hamnträngseln i USA, både väst och öst, kan bli värre till sommaren.

– Speditörer kommer att behöva planera mycket mer i förväg 2022 än det senaste året, med tanke på det geopolitiska läget, kommande fackförhandlingar i amerikanska västkusthamnar och störningar i järnvägstrafiken, kommenterar Johannes Schlingmeier.