Amazon-britten Chris Poad lämnar som vd för e-mataktören Oda Group, där norska Oda och svenska Mathem ingår. Istället tar bolagets nuvarande operativa chef, svensken André Knüppel, över som vd. Nu ska fokus ligga på att nå tillväxt i bägge länderna och på att utveckla ”Logistics-as-a-Service”-konceptet.
Beslutet om att slå ihop den norska e-mathandlaren Oda och svenska dito Mathem blev klart under hösten 2023, och under 2024 har bolagen genomgått en ganska tuff omställning, där Odas logistikupplägg kopierats och införts i Mathem, samtidigt som marknaden för e-mat varit minst sagt tuff. I september 2024 ansökte Mathem om företagsrekonstruktion och i samma veva fick 300 personer gå från företaget. I december fick man förlängd tid för sin rekonstruktion till i mars. Nyligen aviserades ännu ett varsel av 43 medarbetare på bolagets anläggning i Larsboda söder om Stockholm: Mathems enda kvarstående lager i Sverige.
Knüppel ny vd
Flera av Odas grundare har gått ut i media och kritiserat samgåendet med Mathem hårt, då man anser att bolaget varit ett sänke för Oda. En av hjärnorna bakom Odas logistikupplägg är svensken André Knüppel. Han har de senaste åren varit operativ chef i Oda och det senaste året varit landschef och operativ chef även för Mathem. Nu meddelar Oda Group att André Knüppel tar över som vd i Oda Group. Britten Chris Poad, som med sin Tesco- och Amazon-erfarenhet fick ersätta grundar-vdn Karl Munthe-Kaas förra våren, lämnar vd-posten för en ”rådgivande funktion åt styrelsen”.
– Styrelsen och jag vill rikta ett stort tack till Chris för att han har drivit de förändringar företaget behövde och för hans stadiga och starka ledarskap av Oda Group under det gångna året. Oda Norge och Mathem har genomgått betydande och nödvändiga omställningar på mycket kort tid och tagit viktiga steg för att bana väg för ökad lönsamhet, kommenterar Jesper Højer, styrelseordförande i Oda Group.
Trots den svåra ekonomiska sitsen och skrala försäljningssiffror i Sverige så väljer bolaget att fokusera på framstegen: Under 2024 växte Oda Norge med 15 procent och nådde försäljningsrekord. I Sverige har implementeringen av Odas automationsupplägg också gett en effektivitetshöjning på 112 procent, menar man. Samtidigt minskade koncernen sina fasta kostnader med 50 procent, motsvarande cirka 800 miljoner NOK.
– Jag är stolt över vad Oda Group har åstadkommit under det senaste året och vill tacka styrelsen och mina kollegor för det fina samarbetet. Det har varit ett nöje att bidra med min erfarenhet och hjälpa Oda Norge och Mathem till en starkare position än för ett år sedan, och jag önskar den nya vdn stort lycka till, kommenterar Chris Poad.
Nysatsning på LaaS
Enligt Oda så är deras automationsupplägg det mest effektiva på marknaden när det gäller e-handel med livsmedel, med hög produktivitet till en lägre investeringskostnad jämfört med ”konkurrerande system”. För närvarande uppger Oda att man kan producera 275 UPH (units per hour) i sitt lager i Lier, Norge.
Bolagets satsning på ”LaaS” logistics as a service, lades på is under samgåendet med Mathem. Men nu planerar bolaget för att återigen försöka sälja sitt logistikupplägg som en tjänst till andra livsmedelsaktörer, på ett liknande sätt som brittiska e-mataktören Ocado gjort. Enligt Oda Group är det därför den nya vdn har en stark bakgrund inom LaaS och B2B.
André Knüppel, verksam i Oda Group sedan åtta år tillbaka, har tidigare arbetat med förändringsledning och operativ spetskompetens inom flera branscher, däribland fordonsindustrin, förnybar energi och logistik. Innan han kom till Oda var han medgrundare och ledde C2U, ett konsultbolag specialiserat på Lean-metodik och verksamhetsförändringar. Han har även haft ledande befattningar hos Renewable Energy Corporation (REC), Johnson Controls och SAAB Automobile AB.
– Knüppel har spelat en avgörande roll i utvecklingen av Odas teknik och känner företaget utan och innan. Styrelsen och jag är övertygade om att hans insikter och erfarenhet kommer att vara nyckeln till företagets nästa fas, kommenterar Jesper Højer.
– Jag ser verkligen fram emot mitt nya ansvar på Oda. Framöver kommer vårt fokus att ligga på att accelerera tillväxten i Norge och Sverige och att utöka vår satsning på Logistics-as-a-Service. Med vår toppmoderna automationsteknik är vi väl positionerade för att låsa upp betydande värde och hjälpa till att lösa lönsamhetsutmaningarna med online-mathandel globalt, kommenterar han.
Av Hilda Hultén