Matbudens mopeder sprider giftiga avgaser på cykelbanor

Forskning visar att de tvåtaktsmopeder som många matbud kör runt med i storstäderna utgör en hälsorisk. De kan ha 100 gånger större utsläpp av hälsofarliga ämnen än en modern bil. Och de påverkar inte bara buden, utan även cyklister och gångtrafikanter. Det rapporterar DN.

Många av de mopeder som matbud kör runt med i storstäderna drivs av gamla tvåtaktsmotorer. Förarna står ofta för sina egna fordon, och dessa mopeder är billiga. Men forskning visar att de släpper ut stora mängder hälsofarliga ämnen, en situation som väckt debatt i branschen i flera år.

DN rapporterar att utsläppen från en tvåtaktsmoped på tomgång är i snitt 124 gånger högre än utsläpp från andra fordon. Och utsläppen innehåller bland annat cancerframkallande bensen. Avgaserna påverkar såväl förarna som personer i närheten, som gångtrafikanter och cyklister eftersom klass II-mopeder får köra på cykelbanor.

Tidningen har pratat med avgasforskaren Åke Sjödin på IVL Svenska Miljöinstitutet. Han har nyligen deltagit i ett EU-projekt där man mätt utsläpp från bland annat mopeder i tre europeiska städer.

– Jag tror att man skulle få bort en betydande mängd kolväten i framför allt de centrala delarna av storstäder om man fasar ut äldre mopeder med tvåtaktsmotorer, säger Åke Sjödin till DN.

Att så många tvåtaktsmopeder används av matbudsföretag som Wolt, Uber Eats och Foodora beror på att buden ofta själva ansvarar för sina fordon. Och mopederna är billiga att köpa in. Företagen uppger att de inte vill förbjuda tvåtaktsmopeder eftersom de inte vill göra det svårare för sina förare, som ofta kör som deltidsjobb.

Det finns heller ingen statistik över hur stor den här delen av fordonsflottan är eftersom klass II-mopeder inte behöver registreras hos Transportstyrelsen.

De forskare tidningen intervjuat är överens om att konsekvenserna av dessa utsläpp är direkt hälsofarliga, med risk för försämrad lungfunktion hos barn, ökad risk för astma, ökad risk för blodpropp o s v. De rekommenderar att man byter till de fossilfria alternativ som finns idag.