Mathem och Mat.se går samman

Konsolideringen inom dagligvarusektorn fortsätter när Axfood säljer Mat.se till Mathem mot aktier i Mathem, vilket gör Axfood till delägare med 16,5 procent av bolaget. I affären ingår även att Mathem skriver ett långsiktigt leverans- och samarbetsavtal med Axfood-koncernens inköps- och logistikbolag Dagab.

Nu sker ytterligare en rockad inom dagligvaruhandeln, när Axfoods e-matsbolag Mat.se blir en del av Mathem, där Axfood går in som ägare. Köpeskillingen för Mat.se uppgår till 688 miljoner kronor och betalning sker i nyemitterade aktier.

– Kombinationen av Mat.se och Mathem blir en riktig tungviktare på marknaden för e-handel av dagligvaror med hemleverans. Sammangåendet med Mat.se, som har en så väletablerad tjänst och spännande produkt, innebär många fina synergier, som kommer att resultera i ett spännande och starkt gemensamt kunderbjudande som alla vinner på. Kunderbjudandet spetsas även till ytterligare tack vare partnerskapet med Dagab kring inköp och logistik. Jag ser fram emot ett tätt och givande samarbete med Axfood framöver, säger Johan Lagercrantz, vd för Mathem i ett pressmeddelande.

”Stärkt konsumenterbjudande”

2021 uppgick omsättningen för Mathem till 2 727 miljoner kronor och för Mat.se till 459 miljoner. Mathem erbjuder e-handel av bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin och har idag fyra logistikanläggningar i Stockholm, Göteborg, Malmö och når omkring 55 procent av Sveriges hushåll. För en dryg månad sedan meddelade Mathem att man likt Foodora kommer öppna centrala plocklager, för att kunna erbjuda snabba leveranser av dagligvaror utöver den vanliga mat-ehandeln. Axfood-koncernen har i sin tur satsat mycket på att utveckla en logistikapparat som både kommer serva butiker och e-handel, som Mathem antagligen kommer kunna ta del av.

– Tillsammans med Mathem skapar vi nu ett starkare och bättre renodlat e-handelserbjudande för Mathems och Mat.se:s kunder. Det långsiktiga leverans- och samarbetsavtal som Dagab och Mathem ingår bidrar ytterligare till att stärka erbjudandet mot konsument, kommenterar Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood, i ett pressmeddelande.

Ytterligare konsolidering

I september gick Axfood-koncernens köp av Bergendahls partihandel igenom, efter en granskning av Konkurrensverket, vilket innebar ytterligare en konsolidering av de traditionella dagligvaruhandlarna efter att Coop 2019 köpt Netto-butikerna.

Köpet av Bergendahls innebar att utbudet av dagligvarugrossister minskade, och för att Konkurrensverket skulle godkänna köpet krävdes att Axfood lovade att förlänga avtal “med befintliga villkor” med kunder till Bergendahls partihandel.

En av de aktörer som tidigare var kunder till Bergendahls var Mathem, som nu tecknat ett sjuårigt leverans- och samarbetsavtal med Dagab, som inkluderar samarbete kring inköp, sortiment och logistik, som en del av affären, som beskrivs som ”strategisk”. Den e-handelslogistik som Mat.se idag nyttjar, lager och transport, är en del av Dagab och ingår inte i affären.

Genom affären kommer Axfoods ägarandel i Mathem att uppgå till 16,5 procent, vilket efter transaktionens genomförande gör Axfood till Mathems näst största ägare, efter Kinnevik. Axfood kommer att vara representerat i Mathems styrelse med en ledamot.

– Vi välkomnar Axfood som ägare och partner i Mathem. Axfoods ledande position och kunnande inom bra och hållbar mat kommer att ytterligare stärka Mathems kunderbjudande och vi ser fram emot att tillsammans fortsätta att stödja Mathem på deras spännande tillväxtresa, kommenterar Georgi Ganev, vd för Kinnevik, som är Mathems största ägare.

Transaktionens genomförande är villkorad av godkännande från Konkurrensverket, vilket väntas under första kvartalet 2022.

Av Klara Eriksson