Energiföretaget Ørsted har beslutat att avbryta utvecklingen av projektet ”FlagshipOne” i Örnsköldsvik, startup-företaget Liquid Winds första fabrik för sjöfartsbränslet grön e-metanol. Enligt företagets vd utvecklas marknaden för gröna bränslen i Europa för långsamt och det går inte att skala upp verksamheten tillräckligt för att få ner priset till en attraktiv nivå.
Projektet FlagshipOne såg dagens ljus 2017, när startup-företaget Liquid Wind påbörjade arbetet med att etablera vad som skulle bli Sveriges första storskaliga anläggning för produktion av grönt elektrobränsle. I december 2022 tog energibolaget Ørsted över projektet och arbetet med att bygga fabriken inleddes 2023. Genom att kombinera återvunnen koldioxid från Övik Energis kraftvärmeverk med grönt väte skulle elektrobränslet elektro-metanol produceras.
Nu meddelar Ørsted att de har beslutat att upphöra med utvecklingen av projektet. Som följd avbryts arbetet med att ansluta den planerade anläggningen.
Ørsteds vd för Europa, Olivia Breese, berättar i ett mail till Dagens Logistik att marknaden för gröna bränslen utvecklas långsammare än väntat. Hon ser inte att den kommer accelerera tillräckligt på kort till medellång sikt.
– Vi har upplevt ett bristande intresse för långsiktiga uttag till realistiska priser och kommersiell skala, delvis på grund av otillräckliga regulatoriska incitament för uttagarna. Utan denna efterfrågan är det omöjligt att skapa värde genom uppskalning och kapade kostnader på den nivå vi behöver som storskalig utvecklare, säger Olivia Breese, vd för Ørsted i Europa.
Företaget har beslutat att prioritera ner sin satsning på gröna bränslen för att fokusera på andra områden.
– Vi tror på både behovet och potentialen hos gröna bränslen på lång sikt i Europa, och vi kommer fokusera vår energi på den förnybara vätgasmarknaden i norra Europa som också ligger närmare vår strategiska kärna, säger Olivia Breese.
Fler metanolfabriker på gång
Liquid Wind har haft planer på att utveckla 10 nya elektrobränsleanläggningar i Norden fram till 2027. Satsningen görs i ett förstärkt samarbete med flera europeiska aktörer som arbetar med att minska koldioxidutsläpp för långväga sjötransporter, bland annat Alfa Laval.
I maj i år beviljades företaget miljötillstånd för en fabrik i Sundsvall. Tanken är att fabriken ska använda infångad koldioxid från intilliggande Korstaverket för att producera upp till 130 000 ton e-metanol årligen till fartygsbränsle.
Av Emanuel Lehtonen