Outnorth knycker vd från Bubbleroom

E-handlaren Outnorth utser Ville Kangasmuuko Norström till ny vd för företaget med start den 1 januari 2024. Ville kommer närmast från rollen som vd för Bubbleroom, där Magnus Månsson kommer ta över som ny vd innan året är slut.

Under de senaste åren har Outnorths omsättning mer än fördubblats och företaget har bland annat flyttat logistiken till Göteborg, där större lokaler och en Autostore-lösning bäddat för vidare tillväxt. Trots dagens utmanande omvärldsläge fortsätter företaget att växa.

Nu har man rekryterat Ville Kangasmuuko Nordström, nuvarande vd för Bubbleroom, som ny vd för företaget, med målet att vidareutveckla och ta företaget till nästa nivå.

Ville Kangasmuuko Nordström, tillträdande vd för Outnorth. Foto Outnorth.

– Outnorth är ett spännande bolag med en stark marknadsposition i Norden inom outdoorsegmentet. I takt med att intresset för natur- och friluftsliv ökar i samhället, så är Outnorth väl positionerade med ett konkurrenskraftigt erbjudande inom denna nisch. Dessutom har de en stark och naturlig inriktning på hållbarhet samt en vision om att inspirera fler människor att vistas utomhus, vilket jag verkligen uppskattar, kommenterar Ville Kangasmuuko Nordström.

Ville är utbildad civilekonom och har sedan 2015 varit vd för e-handlaren Bubbleroom. Innan dess har han arbetat inom H&M med bland annat digital affärsutveckling och expansion.

– Vi är mycket nöjda med rekryteringen. Ville står för ett starkt och positivt ledarskap, och vet vad som krävs för att navigera framgångsrikt i en konkurrensutsatt bransch där tillväxt och lönsamhet ständigt ska balanseras, kommenterar Cato Broberg, styrelseordförande i Outnorth och vd för ägarbolaget Egmonts e-handelsområde.

Magnus Månsson tar över Bubbleroom

När Ville Kangasmuuko Nordströms går över till Outnorth tar Magnus Månsson över som ny vd för Bubbleroom. Magnus är idag vd för Thevea Brands Group och styrelseordförande för Paul Brunngård samt styrelseledamot i e-handelsplattformsbolaget Norce. Han tillträder sin nya roll senast den 15 december.

– Jag är mycket imponerad över Bubblerooms starka utveckling de senaste åren, och har sedan tidigare hört mycket gott om den värderingsstyrda kulturen som driver bolaget framåt. När jag idag ser på marknaden för mode online, såväl utifrån mina tidigare erfarenheter och insikter i marknaden, så anser jag att Bubbleroom är ett av de starkaste positionerade varumärkena som dessutom kan ta för sig desto mer, kommenterar Magnus Månsson, tillträdande vd för Bubbleroom.

Företaget har sedan 2015 utvecklats starkt och gått från 100 miljoner till 439 miljoner kronor i omsättning. De noterades på Nasdaq First North Growth Market i november 2021 och har flyttat till nytt högautomatiserat lager i Borås.

Av Emanuel Lehtonen