Scanlog ska sköta Northvolts logistik

Scanlog får uppdraget att sköta transporterna till och från Northvolts batterifabrik i Skellefteå, när tillverkningen drar igång i höst. Främst handlar det om containergods med rederiet Wallenius SOL, som därmed lägger till Skellefteå hamn som permanent stopp på sin roro-linjekarta.

Det blir svenska Scanlog som kommer att Northvolts internationella transportlogistik för bolagets nya batterifabrik i Skellefteå. Enligt Scanlog vann man transportupphandlingen i hård konkurrens med flera av världens största logistikföretag. 

– Det här är ett jättestort kontakt för oss, säger Mathias Wideroth. Foto Scanlog

– Vi kommer att sköta hela Northvolts globala logistik, både flöden av insatsvaror in till fabriken och färdiga battericeller ut från fabriken, självklart med stort fokus på den europeiska marknaden. Det här är ett jättestort kontakt för oss, och vi har jobbat intensivt med att ta fram en lösning för Northvolt som är hållbar över tid, och som är både kostnadseffektiv och ger minskad miljöpåverkan, berättar Mathias Wideroth, Scanlogs medgrundare och styrelseordförande.

Northvolts fabrik i Skellefteå går under namnet Northvolt Ett, och kommer ha en total tillverkningskapacitet på 40 GWh, vilket motsvarar 200 000 litiumjon-batterier per år. Avtalet med Northvolt är flerårigt och innebär bland annat att Scanlog nu kommer att utöka sin organisation vid Göteborgskontoret som ansvarar för sjötransporter med “ett antal” personer, enligt Wideroth.

Ny Roro-linje från Skellefteå hamn

De mesta flöden är containergods som kommer att gå med roro-trafik med svenska rederiet Wallenius SOL, som härmed lägger till Skellefteå hamn på sin linjekarta för roro-linjen Zeebrugge-Vasa. Linjen ska trafikeras av rederiets två nya LNG-drivna fartyg; två kinesisk-tillverkade, is-klassade fartyg med kapacitet på vardera 800 TEU, som levereras i vinter. Fartygen minskar växthusgasutsläppen med 63 procent jämfört med konventionell drift.

– LNG-driften innebär en rejäl minskning av utsläppen, och när biogasproduktionen kommer igång i stor skala så att fartygen kan drivas med LBG innebär det en ännu större utsläppsminskning. Det är roligt att jobba med en kund som Northvolt, som så tydligt tar ställning i hållbarhetsfrågan i allt de gör, säger Mathias Wideroth.

Under 2020 testades logistikupplägget, när Wallenius SOL fraktade in maskiner och utrustning till fabrikens produktionslinjer via Skellefteå hamn. Transporterna av insatsvaror har redan börjat och i höst kommer flödena öka när den storskaliga produktionen i fabriken väntas dra igång.

Edward Quigley, Project Logistics Manager på Northvolt, överblickar den första leveransen av maskinkomponenter till fabriken i Skellefteå hamn sommaren 2020. Foto: Northvolt.

Scanlog grundades 2013 av Mathias Wideroth och Ulf Sundberg, och har omkring 40 anställda och kontor i Malmö, Göteborg, Stockholm och Oxelösund. Bolaget har intermodalitet som fokus, och kör bland annat mycket livsmedel på tågpendel från kontinenten till Sverige åt de stora dagligvaruaktörerna. Sedan 2020 har Scanlog Svenska Orient Linien, SOL, som majoritetsägare, en möjliggörare för uppdraget.

– Hela vår affärsidé är baserad på partnerskap, med våra kunder självklart, men också med leverantörer och andra aktörer i försörjningskedjan. Vi tror väldigt mycket på att transparens skapar värde i dagens komplexa logistikupplägg, och det är fantastiskt roligt att Northvolt valt vår modell för samarbete som sin när man nu startar produktionen i Skellefteå i stor skala, avslutar Mathias Wideroth.  

Av Hilda Hultén