Spaning: Den relativa fraktkostnaden – jakten på lägre transportkostnader

Ordervärdena sjunker och trycket att få fram billigare transportlösningar för e-handel intensifieras framöver. Fraktkostnaderna behöver också sjunka dramatiskt för att skapa en fungerande C2C-marknad, vilket skulle kunna ske genom fler mindre, eldrivna, autonoma fordon. Det skriver forskarna Daniel Ekwall och Niklas Arvidsson i en framtidsspaning hos Dagens Logistik.

2023 backade e-handeln med 8 procent, enligt Svensk Handels senaste E-handelsindikator. Framförallt handlar det om minskat ordervärde – volymerna är ganska stabila.

I boken University Economics från 1964, beskriver ekonomerna Armen Alchian and William R Allen det som senare kallas Alchian-Allen-effekten inom ekonomi. Enligt den kan man dela in en produkts kostnader i sådana som härrör till produktionen och fasta kostnader per enhet, där transport är en del. Det kostar i regel lika mycket att frakta en billig som en dyr produkt som har samma transportförutsättningar. Enligt effekten kommer kunderna att föredra en något dyrare produkt om de ändå ska betala ungefär lika mycket i frakt.

Daniel Ekwall, professor i textilt management vid Högskolan i Borås.

Detta beror på att kunderna bryr sig om den relativa prisskillnaden – man vill ha så mycket värde som möjligt för pengarna. När e-handelsbolag erbjuder fri frakt, eller fri frakt vid köp över ett visst belopp så använder de sig av effekten inom ramen för marknadsaktiviteter. Även fria returer går att analysera inom ramen för effekten. E-handeln från kinesiska e-handelsbolag så som Temu, Wish och AliExpress visar på en intressant variant av hur Alchian-Allen effekten kan slå igenom. Fraktkostnaden är nästan obefintlig eftersom Kina räknas som ett utvecklingsland inom det internationella postsamarbetet, och produkterna med låg produktkostnad och kvalitet blir därigenom attraktiva, eftersom den relativa skillnaden mellan varornas värde och frakt samt eventuell tullkostnad ändå blir bättre för slutkund.

E-handeln från kinesiska e-handelsbolag så som Temu, Wish och AliExpress visar på en intressant variant av hur Alchian-Allen effekten kan slå igenom.

När kunderna väljer låg kvalitet och låg fraktkostnad från Kina framför svenska e-handlare uppstår en stark kostnadspress på de fasta kostnaderna, som frakten. Trycket att få fram billigare transportlösningar för e-handel kommer alltså att intensifieras framöver. Extra fokus kommer att, som tidigare, läggas på last-mile eftersom ungefär 50 procent av den totala fraktkostnaden är kopplad till sista steget i transportkedjan. Vi har i flera projekt tittat C2C-handeln, och även här kan vi se hur Alchian-Allen-effekten styr kundernas val.

Eftersom de flesta varorna på en andrahandsmarknad betingar ett lägre pris än motsvarande nya produkter, påminner situationen om inköp från kinesiska e-handlare: om inte fraktkostnaderna är dramatiskt lägre för andrahandsköp så medför Alchian-Allen effekten att kunderna kommer att välja bort produkter från en C2C-marknad till förmån för nya produkter. Man bör även lägga till att osäkerheten kring produktkvaliteten hos andrahandsvaror spelar in här. 

Niklas Arvidsson, senior forskare inom Logistik och godstransporter, VTI

Det medför att andrahandsmarknaderna alltid är mer lokala (mer ett kostnadsbegrepp än geografiskt) än marknaden för nya produkter. Inom de olika projekten föreslås ibland olika typer av automatiserade transportlösningar – vilket skulle kunna sänka kostnaderna, till exempel genom obemannade leveransrobotar.  Lägger man sedan till nätverksfördelar genom samlastning, via större självkörande enheter så borde det gå att sänka fraktkostnaderna ganska mycket framöver. Men det finns en risk att autonoma fordon i transportmixen endast leder till en omfördelning av godsvolymerna från de stora existerande nätverken till mer direkta transporter, vilket reser frågetecken om hela den teoretiska nyttan kan omvandlas till nytta i praktiken, men det får framtiden utvisa.

Ett annat sätt att hantera Achian-Allan effekten som kund inom C2C är att mängden varor per köptillfälle ökas, då den relativa kostnaden för frakt då blir mindre per köpt enhet. En snabb granskning av försäljningen av mycket billiga kläder på Tradera och Blocket visar att marknaden har räknat ut detta.

Det skall bli intressant att följa hur e-handelsbranschen hanterar sjunkande ordervärden i framtiden.

Det skall bli intressant att följa hur e-handelsbranschen hanterar sjunkande ordervärden i framtiden. Vi menar dock att fraktkostnaderna behöver sjunka dramatiskt för en fungerande C2C-marknad, vilket skulle kunna ske genom fler mindre, eldrivna, autonoma fordon. En utveckling som både skulle gynna C2C men även mer traditionell B2C e-handel.

Daniel Ekwall, Högskolan i Borås

Niklas Arvidsson, VTI