Tågstrejk hotar godstrafiken

Förhandlingarna mellan fackförbundet Seko och arbetsgivarorganisationen Tågföretagen har stannat av, och båda parter beskyller varandra för att inte vilja förhandla. Nu har Seko beslutat att varsla om strejk. Varslet innebär att ca 1 200 medlemmar, bl a från Green Cargo, tas ut i strejk i tre olika steg om ingen uppgörelse nås. Officiella medlare har utsetts för fortsatta samtal.

Redan i slutet av april gick Seko ut i ett pressmeddelande och sa att förhandlingarna med Almega Tågföretagen har strandat. Då hade lokförare i Stockholm redan gått ut i vild strejk i frågan om de slopade tågvärdarna. Nu går facket ut med ett eget varsel om strejk i tre olika steg om förhandlingarna inte kommer vidare.

I steg ett (11 maj) skulle 200 medlemmar gå ut i strejk, varav ca 100 är Malmöbaserade lokförare på Öresundstågen. I steg två (15 maj) skulle ca 450 medlemmar anställda på MTR och SJ gå ut i strejk. I ett tredje och sista steg (18 maj) skulle ytterligare 500 anställda gå ut i strejk, bland annat vid godstrafiken, lokförare stationerade i Boden och Piteå samt på SJs tåg i Stockholm och Hagalund i Solna.

Avtalsförhandlingarna gäller ca 10 000 Seko-medlemmar inom spårtrafikbranschen från bland annat Green Cargo, SJ och Transdev (Öresundstrafiken). Fackets fokus ligger på bättre schemaläggning och arbetstidsförkortning. De menar att hela verksamheten idag bygger på möjligheten att ständigt ändra i scheman med kort varsel. Och en intern undersökning visar att två av tre medlemmar i facket har svårt att förena arbetet med fritid och familj.

Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia kommenterar:

– Våra medlemmar vittnar om att det aldrig har varit så många som börjat jobba i branschen men sedan slutat igen. En fungerande järnväg är avgörande för att ett samhälle ska fungera. Det är nu hög tid att vår motpart förstår att man måste ge våra medlemmar bättre villkor när det gäller att kunna planera sina liv. Våra medlemmar måste som alla andra kunna få vardagen att fungera och det får man inte idag. Vi måste nu få ett stopp på personalbristen.

Enligt Tågföretagen ökar dock inte förekomsten av sena schemaändringar. I en intervju med sajten Avtalsrörelsen kommenterar Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Tågföretagen, situationen:

– Läget har varit stabilt under de senaste fem åren. I den bästa av världar skulle lagt schema ligga, men så fungerar det inte i verkligheten – människor blir sjuka. Framförhållningen påverkas också av en rad externa faktorer, exempelvis Trafikverkets nya planeringssystem, MPK.

Medlare utsedda

Nu har Medlingsinstitutet utsett de medlare som ska kliva in i processen för att försöka få parterna att nå en överenskommelse. Medlare blir Gunilla Runnquist, tidigare förhandlingschef för Lärarförbundet, Bengt Huldt, tidigare vd för Stål- och metallarbetsgivarna och Gerald Lindberg, tidigare andre ordförande i Livsmedelsarbetareförbundet.

Av Emanuel Lehtonen