Igår på eftermiddagen rullade godstågen på Ådalsbanans kuststräcka igen efter en dryg veckas stopp. Delar av banvallen hamnade under vatten efter regnovädret den 6-7 september. Men alla tåg kan inte släppas på samtidigt utan ordningen baseras på samhällsnytta.
Under regnovädret den 6-7 september hamnade delar av banvallen vid Västeraspby mellan Härnösand och Nyland under vatten och all järnvägstrafik mellan Härnösand och Örnsköldsvik stängdes av.
Nu har Trafikverket spolat trummor och gjort dräneringar så att vattenavrinningen fungerar. På måndagseftermiddagen kunde trafiken släppas på igen på kuststräckan av Ådalsbanan och Botniabanan. När nu banan öppnar så är det med vissa hastighetsnedsättningar.
Trafiken som nu ska börja köra igen behöver prioriteras då alla tåg inte kan släppas på samtidigt. Beslutet om vilka tåg som ska prioriteras ligger hos Trafikverket.
Prioriteringsprocessen sker utifrån hur de bidrar till att upprätthålla samhällets funktionalitet. Analysen sker i samarbete med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och företrädare för näringslivet.
Järnvägsföretag och andra aktörer får kontinuerlig information via de kanaler som brukar användas, vilket kan inkludera nyhetsbrev, möten, rapporter eller andra kommunikationsvägar. Möten hålls både på nationell och regional nivå, där kapacitetsläget och prioriteringsbeslut diskuteras för att säkerställa att samtliga är välinformerade om rådande förhållanden och beslut.
Sedan regnet har två av tre järnvägsförbindelser mellan norra och södra Sverige stått stilla. Det har gett Inlandsbanan ett uppsving med mer godstrafik. För att kunna fortsätta stötta upp svenska järnvägstransporter vill företaget se långsiktiga satsningar på banan.