Trumps tullar kan utlösa prischock

USAs blivande president Donald Trump har utlovat nya importtullar för att stärka den amerikanska produktionen. Den här gången har han lovat att införa tullar på 60 procent på varor från Kina och 20 procent på varor från resten av världen. Nu varnar norska benchmarkingföretaget Xeneta för att tullarna kan utlösa en prischock på den globala fraktmarknaden.

Donald Trump har vunnit valet i USA och står inför en andra period som president. I valet har hans ekonomiska politik kretsat kring att stärka inhemsk produktion och skydda den från Kina, främst genom att införa tullar på 20 procent för all import in i landet och ytterligare 60 procent på varor som kommer från Kina. Landet har redan idag en tulltaxa på 100 procent för importerade elfordon som ska skydda amerikanska biltillverkare.

Norska Xeneta varnar i ett pressmeddelande för att Trumps politik kan leda till en prischock. Senast Trump var president förde han en liknande politik och 2018 höjde han tullarna mot Kina, då rusade priserna för containerfrakt mer än 70 procent eftersom amerikanska importörer valde att tidigarelägga beställningar för att få in dem i landet innan tullarna infördes.

USAs blivande president Donald Trump. Foto Gage Skidmore.

Om fraktköparna resonerar på samma sätt som under 2018 kan det utlösa en ny kraftig uppgång i containerfraktpriser. Den här gången skulle det ske i ett läge där de globala försörjningskedjorna redan är ansträngda med höga priser, till stor del pga konflikten i Röda havet och en prispress uppåt av rederierna.

”2018 såg vi Kina svara genom att införa egna tullar, vilket gav än mer bränsle till konflikten. Så det finns risk att situationen kan eskalera ytterligare de kommande månaderna och åren”, skriver Peter Sand, chefsanalytiker på Xeneta, i ett pressmeddelande.

Påverkar Europa

Xeneta varnar för att effekterna av Trumps radikala politik kommer att nå även oss i Europa.

”Trumps nya handelspolitik är mer radikal än under hans första ämbetsperiod, inte minst eftersom den utvidgas bortom handelskriget med Kina med upp till 20 procents tullar på import från resten av världen”, skriver Peter Sand.

När detaljerna kring de nya tullarna blir tydligare kan det mycket väl bli så att andra länder och handelsblock, som EU, beslutar att svara på tullarna som Kina gjort tidigare: med egna tullavgifter. Det lär pressa upp containerfraktpriserna ytterligare.