De internationella rederierna befinner sig i ett känsligt läge med överkapacitet samtidigt som de allt värre oroligheterna i Mellanöstern försvårar deras verksamhet. Efter en kort men kraftig uppgång i containerfraktpriserna från Asien i början av året har de sjunkit stadigt. Nu vill rederierna höja priserna i ett försök att stoppa nedgången.
I höstas nådde containerfraktpriserna sin lägsta nivå sedan pandemins uppdrivande effekt. Priset för en 40-fotscontainer (FEU) från Asien till Nordeuropa bottnade på 960 dollar i slutet av oktober enligt norska benchmarkingföretaget Xeneta. Sedan började iran-stödda jemenitiska Huthi-rebeller anfalla västerländska fartyg som färdas genom Röda havet vilket tvingade många rederier att undvika området, som är en transportsträcka till den vältrafikerade Suez-kanalen, att ta den längre vägen runt Godahoppsudden i södra Afrika.
Manövern och den två veckor längre resvägen har inneburit en tillfällig lättnad för rederierna som sitter på en överkapacitet av fartyg efter den omfattande upprustningen under pandemin. Fraktpriserna från Asien till Nordeuropa steg fort upp till en toppnotering strax under 5 000 dollar i slutet av februari, men har sedan dess rört sig stadigt ner igen och ligger idag runt 3 200 dollar per FEU. Priset från Nordeuropa till Asien ligger idag strax under 900 dollar.
Nu har Iran gett sig in i konflikten med Israel och under förra helgen beslagtog landets myndigheter fraktfartyget MSC Aries som var på väg från Khalifa till Jawaharlal Nehru i Indien på uppdrag av MSC, enligt The Loadstar. Fartyget ska vara på väg till Iran och rederiet arbetar för att få loss både fartyg och besättningen på 25 personer. Irans direkta inblandning i konflikten skapar nya störningar i sjöfarten i Mellanöstern, vilket ger en liten skjuts till efterfrågan av containerfartyg enligt analytiker som tidningen pratat med.
Samtidigt har somaliska pirater gjort en comeback vilket skapar ytterligare störningar i Adenviken, som leder till Röda havet, samt Indiska Oceanen. Bland annat har de tillfångatagit fraktfartyget MV Abdullah för vilket man begär 5 miljoner dollar i lösensumma.
Rederierna höjer priserna
Även om prisnedgången har planat ut något sedan slutet månadsskiftet mars-april så rör sig priserna fortfarande stadigt nedåt. Enligt The Loadstar planerar rederierna att höja priserna för hamnar i Nordeuropa och Medelhavet. Detta för att bromsa prisnedgången och bemöta stigande bränslepriser.
MSC har presenterat ett nytt pris på 4 500 dollar per FEU för rutten Asien-Nordeuropa med start 1 maj, vilket är 1 300 dollar högre än dagens pris enligt Xeneta. CMA CGM å sin sida har presenterat ett nytt pris på 4 000 dollar för samma rutt med start den 15 april, medan Hapag-Lloyd siktar på ett mindre ambitiöst pris kring 3 100 dollar.
MSC siktar också på att höja priserna till Medelhavet och Svarta havet den 15 april till 3 700 respektive 4 100 dollar, medan CMA CGM siktar på 4 200 respektive 4 400 dollar.
Av Emanuel Lehtonen