2021 ser ut att bli ett historiskt rekordår för logistikbyggen i Sverige. Med 23 byggprojekt aviserade hittills är det 780 000 kvm i orderböckerna, med Axfoods storlager i Bålsta som största etablering. En stark trend för 2021 är att bygga lager i flera våningar, något som drivs av den akuta bristen på logistikmark i Stockholm.
Med mer än ett halvår kvar innan orderböckerna för 2021 stängs så ser 2021 ut att bli ett byggrekordår för större logistikfastigheter i Sverige. Totalt har 23 logistikbyggen aviserats för 2021, med en sammanlagt yta på 782 200 kvm. Det är drygt 200 000 kvm mer än det senaste rekordåret 2018, då totalt 29 logistikbyggen på totalt 579 000 kvm färdigställdes i Sverige.
Flera storbyggen
Största bygget 2021 blir Axfoods storlager som Logicenters uppför i Bålsta, med sina 105 000 kvm. Byggnaden ska stå klar under 2021, men lagret planeras dock tas i drift först 2023, efter omfattande automationsinstallationer. Men Axfood är inte ensamma om att bygga stort, i Norrköping planerar Rusta en utbyggnad av sitt centrallager med 69 000 kvm, och Dollarstore bygger 50 000 kvm nytt centrallager i Örebro.
Ett par av 2021 års projekt är osäkra, bland annat Dahls planerade nya centrallager på 56 500 kvm i Bro, där detaljplanearbetet strular. Inte heller Mios tidsplan eller storlek för tillbygget i Tibro är spikat, där storleken kan hamna på mellan 30 000–50 000 kvm, och Biltema tycks nu ha övergett planerna på ett jättebygge i Halmstad för att istället köpa logistikmark i Falkenberg, med oklar tidsplan. Tomten de köpt är 90 000 kvm, vilket tyder på att de initiala planerna på att bygga ett nytt lager på 85 000 kvm i Halmstad verkar ha gått i stöpet.
Trend med flervåningslager
En trend för 2021 är att Stockholm får tre nya flervåningslager under året. Dels är det ett 32 000 kvm stort flervåningslager som Logistic Contractor bygger för Mathems räkning i Farsta söder om Stockholm. Sen bygger åkeriet Widriksson ut sin terminal i Västberga med ett helt nytt våningsplan. Även Corem bygger om Elfas gamla höglager i Veddesta till ett nytt trevåninglager för MTAB Transport på totalt 16 900 kvm.
– MTAB har vuxit ur sina lokaler i Bromma. På pappret fanns det ingen chans att få plats med ett lager som täcker deras behov på tomten, men i och med att det fanns bygglov för att bygga på höjden kom vi på lösningen att bygga lager i flera plan, säger Jesper Carlsöö, marknads- och uthyrningschef på Corem Property Group.
Lager i tre våningar
Det gamla höglagret rivs och bottenplattan utökas till 5 000 kvm, sedan byggs lager i tre plan med takhöjd på nio, sju och sex meter, med varuhissar som förbinder våningsplanen med varandra.
– MTAB hade inget behov av 12 meters takhöjd för sin verksamhet. Det blir alltså inga entresoler utan full bärighet i samtliga plan, det är som att bygga tre stycken 5 000 kvm-lager ovanpå varandra.
Bygger gör MVB och totalt får den utbyggda fastigheten, som ska stå klar för inflyttning under andra kvartalet 2021, en uthyrningsbar yta på 35 000 kvm, där MTAB går från sina två nyvarande lager i Bromma på ca 6 500 kvm vardera, till ett samlat på 16 900 kvm. Den andra lagerdelen hyr Aritco Lift sedan 2018.
– Vi får en nettoökning av ytorna i fastigheten på 10 000 kvm, det hade inte gått utan att bygga på höjden.
Akut markbrist i city
Enligt Jesper Carlsöö är det något dyrare att bygga i tre plan, men möjligheten att få till ett större, citynära lager väger upp det. Lösningen är inte världsunik, men helt klart en ovanlig lösning på den nordiska marknaden.
– Jag tror att vi kommer att få se fler sådana här lösningar framöver i takt med att markbristen nära city blir mer akut. Successivt hamnar logistik i vägen för städernas tillväxt och trängs undan av bostadsbyggande, och särskilt i södra Stockholm skapas ju inga nya logistikområden för citylogistik. Västberga är säkert hotat på sikt som logistikområde, frågan är vart staden tänker att den verksamheten ska ta vägen? Den frågan måste lösas innan man kan avveckla fler logistikområden, städer fungerar inte utan citynära logistik.
Av Hilda Hultén
För listan över samtliga logistikbyggen 2021, se Dagens Logistik nummer 2 2020. Där saknas dock Åhléns bygge på 37 500 kvm i Rosersberg och CH Squares spekbygge på 20 000 kvm i Borås, som aviserades efter att tidningen gick i tryck.