Foodoras Kronan-samarbete: ”Strategiskt”

Kronans Apotek, som i höst slås samman med Apoteksgruppen, gillar att innovera inom e-handel och last mile, genom samarbeten med aktörer som Mathem, Foodora, Gordon Delivery och Ingrid. Samarbetet med Kronans är ”strategiskt” för Foodora, som nu vill bli fraktalternativ även åt andra aktörer med e-handel.

Kronans apotek gillar att innovera inom e-handel och last mile. Som första apoteksaktör erbjuder man hemleveranser av kylda läkemedel, tillsammans med Gordon. Man har även ett samarbete med Mathem, vilket innebär att Mathems kunder kan handla mat och apoteksvaror samtidigt.

Dessutom har man tillsammans med Foodora och Ingrid gjort möjligt att välja Foodora som fraktalternativ i Kronans checkout, och få varorna hemlevererade på en timme. Leveransalternativet genom Foodora finns idag i Stockholms innerstad och är ett ett strategiskt insteg i paketbranschen för Foodora.

– Foodora är en stark utmanare till bland andra Budbee, Airmee och Instabox. Vi är den ledande aktör inom snabba hemleveranser kan ändra flera spelplaner snabbt, då få andra aktörer kan erbjuda hemleverans inom 30 minuter, sju dagar i veckan, kommenterar Hans Skruvfors, vd och koncernchef för Foodora i ett pressmeddelande.

Foodoras konkurrent Wolt har även de lanserat en transportörstjänst, i samarbete med Nshift och Nividas – denna kallar bolaget för Wolt Drive.

Växande apoteksaktör

I höst går Kronans Apotek samman med Apoteksgruppen i ett av ägarna: finska Oriola och litauiska Euroapotheca, gemensamägt bolag. Den nya kedjan kommer att ha 470 apotek tillsammans och en marknadsandel på 25 procent, enligt tidningen Svensk Farmaci. Affären godkändes av Konkurrensverket i somras, och sammanslagningen planeras ske i oktober 2022.

Den nya apotekskedjan blir dessutom i höst med ett nytt e-handelslager i Enköping, som Logicenters bygger. Lagret blir på 20 000 kvm, där Kronan från början kontrakterat 15 000 kvm.

Av Klara Eriksson