Globala fraktmönster ändrar riktning

USAs handelskrig med övriga världen har börjat sätta tydliga spår i de globala fraktvolymerna. USA-relaterad godstransport backade något under perioden april-juli, medan volymerna ökade med ca 7 procent i resten av världen. Det visar en färsk analys från danska logistikaktören DSV.

DSV hänvisar i sin analys till den senaste informationen från Container Trade Statistics, där all containerfrakt som lastats ombord på fartyg under juli månad räknas in. Siffrorna visar en global tillväxt på 5,1 procent jämfört med juli förra året. Men när de delar upp siffrorna i last till och från USA kontra resten av världen träder en annan bild fram. Last relaterat till Nordamerika minskade med 0,4 procent medan resten av världen ökade med 7,1 procent.

Uppdelningen inleddes i april, när USA inledde sitt handelskrig med höjda tullar mot många länder. Räknat från april till juli har last relaterat till Nordamerika minskat med 2,3 procent. Samtidigt har resten av världen ökat med 6,7 procent.

DSV betonar att under den aktuella perioden var en stor del av handelskriget pausat. Efter det trappades konflikten upp ordentligt, men det inte ingår i den här analysen. De förväntar sig att utvecklingen för USA kommer fortsätta vara negativ under kommande månader. Tullarna mellan USA och EU landade efter förhandlingar på 15 procent. Tullarna har också bidragit till en överhettad logistikmarknad i Europa.

Rederierna har också börjat reagera på de låga godsvolymerna, med inställda avgångar som följd. Gemini-alliansen, bestående av Maersk och Hapag-Lloyd, har ställt in en Stilla havs-linje året ut.

Nya avgifter i USA

Förutom tullproblematiken implementeras de nya USTR-avgifterna i USA den 14 oktober, även kända som ”miljondollaravgifter” på fartyg som är byggda, ägda eller drivna i kinesisk regi och anlöper hamnar i USA. De flesta rederierna håller på att ompositionera sina fartyg för att minska kostnaderna. I slutändan kan detta leda till högre fraktpriser, även om exempelvis CMA-CGM har sagt att de inte kommer införa något kostnadspålägg pga avgifterna.

Det är värre för de kinesiska rederierna Cosco och OOCL. De har inget annat val än att betala eftersom de är kinesiska operatörer. Vartenda fartyg i deras flotta kommer behöva betala avgiften oavsett var de byggs. Avgiftsnivån är dessutom fyra gånger högre för dem än för icke-kinesiska operatörer. Det beräknas kosta rederierna 1,5 miljarder dollar per år. För transportörer kommer det innebära förändringar i vissa avgångar, inklusive Ocean Alliance-avgångar som säljs av CMA CGM och Evergreen. De kommer sannolikt att försöka undvika USA så mycket som möjligt och skicka mer gods via hamnar i Mexiko, Kanada och Karibien.

USA motsätter sig ny miljölag

I mitten av oktober träffas MEPC, det organ under internationella sjöfartsorganisationen som hanterar miljölagstiftningen. Planen är at formellt anta förslaget om koldioxidbeskattning av maritima bränslen, vilket stöddes av en majoritet i april 2025. Om den antas kommer den träda i kraft från och med 2028 och fungera som ett verktyg för att minska koldioxidutsläppen från den globala sjöfarten till 2050.

Problemet är att USA inte bara motsätter sig förslaget, de har också direkt utfärdat hot mot länder som tänker rösta ja. Ja-röster kan leda till bestraffning i form av höjda tullar eller visumrestriktioner. Skulle lagen röstas ned kan det väcka tvivel om investeringar i gröna fartyg och bränslen.

Osäkerhet från rättegångar

Det sista elementet relaterar till det amerikanska handelskriget. USAs högsta domstol har gått med på att ta upp överklagandet om huruvida vissa av tullarna är strider är författningsvidriga eller inte. Något beslut lär inte komma förrän tidigast under våren 2026. Fram till dess måste tullarna betalas av amerikanska importörer.

Om Högsta domstolen upprätthåller tidigare domar kommer det skapa ett enormt krav på återbetalning av tullar som uppburits felaktigt. Summan skulle kunna landa på flera hundra miljarder dollar, vilket skulle sätta enormt tryck på det amerikanska tullsystemet.