REPORTAGE I fredags hölls invigning för Schenkers nya 30 000 kvm stora TPL-lager på Hisingen, som byggts av Bockasjös och Platzers gemensamma bolag Sörred Logistikpark. “Det är första gången på många år som vi flyttar in i ett helt nytt lager” säger Håkan Nydén, vd för Schenker Logistics.
I ett hagel- och vindpiskat Göteborg samlades ett 30-tal personer den 31 mars för att fira inflyttningen i Schenker Logistics nya TPL-lager på 30 000 kvm i Torslanda. Totalt har bolaget nu ca 260 000 kvm lagerytor fördelat på åtta lager, varav drygt 100 000 kvm i Göteborg, 70 000 kvm i Stockholm och resten i Jönköping/Nässjö.
– Vi har byggt ut våra befintliga anläggningar och tagit över ytor här och där, men det här är den första nya lokalen vi flyttar in i på flera år. Det känns superkul och innebär att bra tillskott på nya ytor för vår TPL-verksamhet, säger Håkan Nydén, vd på Schenker Logistics AB och nybliven klusterchef i Norden för TPL-verksamheten i DB Schenker, som 1 april införde sin nya nordiska klusterorganisation.
Mest billogistik
Initialt flyttar bolaget in ett antal befintliga kunder i lagret, främst flyttas volymer från lagret i Arendal och främst kunder inom fordonsindustrin.
– Det är ett relativt litet men bra segment för oss, och det här är ju ett fantastiskt läge för Automotive, med tanke på grannarna i området, säger Håkan Nydén.
Det här är ju ett fantastiskt läge för Automotive, med tanke på grannarna i området
– Vi fyller omkring 10 000 kvm med befintliga kunder från våra andra sajter. Därigenom har vi plats att ta in nya kunder och växa verksamheten även där Vi har också förberett för att kunna automatisera en del av lagret, men det är inte spikat än – det beror ju på vilka kunduppdrag och flöden vi får in.
Många konkurrenter bygger ut
TPL-branschen växer och många aktörer satsar på att öka sina ytor: bara under 2023 byggs ett tiotal nya TPL-lager i Sverige. På senare tid har även flera e-handlare med egna lager aviserat TPL-satsningar. En av dessa är Sportshopen, som just nu flyttar in i grannfastigheten i Sörred, en 24 300 kvm stor logistikfastighet där man planerar att även sköta andra företags logistik för att fylla ytorna.
– Konkurrensen är benhård, dels från klassiska TPL-aktörer som satsar på att växa, men också från nya aktörer som kommer in, så det sker en del förändringar, konstaterar Håkan Nydén.
– Vi upplevde marknaden som ganska trög från slutet av 2021 och nästan hela 2022, men de senaste månaderna har aktiviteten tagit fart igen. Dessutom har vi haft en situation där försörjningen krånglat och många har velat säkra upp med lite högre lagervolymer. Men nu när fraktpriserna fallit tillbaka och fokus ligger på att sänka kostnader, så ser jag det som delvis temporärt. De flesta företagen har inte råd att ha överlager på sikt.
God lönsamhet
Deutsche Bahns planer på att sälja DB Schenker har ännu inte blivit verklighet, och de rykten som florerat om att TPL-verksamheten kan komma att knoppas av och säljas separat är inget som Håkan Nydén kan kommentera.
DB Schenkers TPL-verksamhet globalt, den s k “kontraktslogistiken”, ökade omsättningen med 7,1 procent under 2022, enligt koncernens bokslut, och för 2023 räknar man med en tillväxt på 4,9 procent. I Sverige omsatte TPL-verksamheten 700 miljoner SEK under 2021 (de senaste tillgängliga siffrorna) och sysselsätter ca 500 personer. Enligt Håkan Nydén går TPL-verksamheten som tåget, med mycket god lönsamhet.
– Vi har byggt en välfungerande, effektiv verksamhet med duktiga och kompetenta medarbetare och bra kunder. Sedan har vi välfyllda lager, de vakanser som vi hade för några år sedan är historia, under 2022 har vi i princip haft helt fullt i våra lager.
Förutom nya lagret i Sörred planerar bolaget inte för några expansioner i dagsläget.
– Nu har vi skaffat oss de ytor vi bedömer att vi behöver för att växa affären under de närmaste åren, därefter får vi se.
Nu har vi skaffat oss de ytor vi bedömer att vi behöver för att växa affären under de närmaste åren
Nöjda utvecklare
På plats för att klippa bandet under invigningen, ganska precis 10 månader efter byggstart, var fastighetssidan representerad genom Platzers vd P-G Persson och Bockasjös affärsutvecklingschef Adam Ekdahl. Bolagen har utvecklat fastigheten gemensamt via joint venture-bolaget Sörred Logistikpark.
– Vi startade vår resa inom logistiksegmentet när vi köpte den här marken av Volvo 2016, och det är roligt att se resultatet nu, 6,5 år senare, sade P-G Persson.
– Samarbetet med Bockasjö som vi inledde 2021 har fungerat fantastiskt bra, det hade tagit betydligt längre tid att komma hit utan dem. Och det är också kul att välkomna Schenker tillbaka, vi förlorade dem som hyresgäster på kontorssidan för ett antal år sedan och nu är de tillbaka hos oss, berättade P-G Persson.
Platzer har historiskt mest investerat i kontorssegmentet och etablerade sitt affärsområde för industri och logistik 2019. PG Persson lämnar i augusti över vd-stolen på Platzer till Johanna Hult Rentsch, efter 15 år på posten, och kommer efter det främst att ta styrelseuppdrag. Under de senaste åren har han sett logistik segla upp som ett av de hetaste fastighetssegmenten att investera i. Utvecklingen av logistikytor har också mångdubblats i Sverige de senaste decenniet, från ett snitt på omkring 300 000 kvm nya ytor per år, till omkring 1,3 miljoner kvm tillkomande logistikytor per år under 2022 och 2023.
– Jag minns när jag hörde Gustaf Hermelin, som då var vd på Catena, för tio år sedan prata om hur logistiksegmentet bara skulle växa. Då var det svårt att föreställa sig, men samtidigt var det han sade logiskt. Sedan small det bara till.
Långsiktig logistikägare
När JV-fastigheterna i Sörred är färdigställda är planen att Platzer ska bli långsiktig ägare och förvaltare av beståndet.
– Det finns gott om logistikutvecklare och de senaste åren har det kommit in flera nya fastighetsaktörer och investerare som satsar på logistik. Det är inte så många bolag som faktiskt har en långsiktighet i sina investeringar, men vi är ett av dem.
Det är inte så många bolag som faktiskt har en långsiktighet i sina investeringar, men vi är ett av dem.
Fastigheten där Schenker Logistics flyttar in på ca 30 000 kvm av ytan är på totalt 43 000 kvm. Den övriga ytan är fullt uthyrd till Volvo Lastvagnar, som även de flyttar in den 1 april.
– Även grannfastigheten är klar och där flyttar Sportshopen in nu, och på vår andra tomt har vi byggt 22 900 kvm för Volvo Cars. Vi har också bestämt oss för att byggstarta näst sista etappen i parken, en ca 15 000 kvm stor fastighet där vi inte signat någon hyresgäst än, men har flera samtal på gång, berättar Adam Ekdahl.
Den fastigheten ska stå klar för inflyttning under Q1 2024. Därefter har Sörreds Logistikpark bara en tomt kvar att fylla i parken, där man kan bygga 30 000 kvm.
Av Hilda Hultén