Panattoni och Capman bygger 43 000 kvm i Mölnlycke

Kapitalförvaltaren Capman bildar JV med logistikfastighetsutvecklaren Panattoni och köper Atlets gamla truckfabrik i Mölnlycke av Mitsubishi Logisnext Europe AB, där tillverkningen lades ned under 2024. Truckfabriken ska nu rivas och på fastigheterna kommer en ny logistikanläggning på 43 000 kvm ny logistikyta att byggas. ”Det är ett fantastiskt läge, och vi kommer att återbruka så mycket vi kan från den gamla byggnaden, berättar Marcus Lotzman på Capman.

Den finska kapitalförvaltaren Capman har genom sin fond Nordic Real Estate III bildat ett joint venture-bolag med med den internationella logistikfastighetsutvecklaren Panattoni, och förvärvar nu två äldre industrifastigheter på sammanlagt 107 000 kvm i Mölnlycke av Mitsubishi Logisnext Europe AB. På fastigheten finns ett stycke industrihistoria: nämligen Atlets gamla trucktillverkning. Men trucktillverkningen lades ned under 2024, efter ett beslut som togs sommaren 2023.

Capman och Panattoni får tillträde till fastigheterna den 1 mars, och därefter är planen att riva de befintliga byggnaderna och bygga 43 000 kvm ny logistikyta att hyra ut.

Illustration av hur den nya fastigheten i Mölnlycke ska se ut. Bild Panattoni

– Vi har tittat på möjligheten att renovera, men det är äldre industrifastigheter som är tillbyggda vid olika tillfällen, och det skulle vara svårt att hitta hyresgäster som lokalerna ser ut nu. För att få ihop caset så är vi tvungna att bygga nytt, men vi kommer att återanvända så mycket vi kan, dels av pålningen och golvet på fastigheten, men också så mycket som möjligt av byggmaterialet, så golvet i den nya fastigheten kommer fortfarande att vara det där de gamla truckarna har kört, säger Marcus Lotzman, transaktionsansvarig på Capman Real Estate i Sverige.

Capman är ett finskt riskkapitalbolag och investerar i en rad olika segment, bland annat fastigheter. För 1,5 år sedan så gjorde bolaget sin första investering i ett logistikutvecklingsprojekt, när man köpte logistikutvecklingsmark i Vaggeryd tillsammans med Nordsten, men där har utvecklingen inte kommit igång än.

Marcus Lotzman. Foto Capman

– Detaljplanen har försenats där, så där väntar vi fortfarande på att börja utveckla tyvärr, men i Mölnlycke så räknar vi med att börja riva så snart vi fått tillträde. Utvecklingen sker på spekulation, men naturligtvis finns det dialoger igång med tilltänkta hyresgäster, säger Marcus Lotzman.

– Logistikläget är fantastiskt! Göteborg är Sveriges bästa logistikläge, och den här fastigheten ligger intill riksväg 40 i närheten av E6. Jag är själv uppvuxen i Göteborg och känner till geografin och trafiken, och jag vet att många som inte har direkt koppling till hamnen föredrar att ha sin verksamhet öster om stan, eftersom det ofta är trafikstockning till och från hamnen.

Andra göteborgsprojektet för Panattoni

Panattoni gjorde entré på den svenska marknaden i slutet av 2021 genom ett historiskt stort markförvärv på ca 3,1 miljarder SEK. Bolaget har bland annat byggt 68 000 kvm logistikyta i Enköping47 000 kvm i Strängnäs och 40 000 kvm i Rosersberg på spekulation, och bygget av 46 000 kvm i Åstorp, Skåne pågår.

Förvärvet tillsammans med Capman i Mölnlycke blir startskottet för det andra projektet i Göteborgsområdet för Panattoni: Under 2023 förvärvades en fastighet i Landvetter som står klar nu till våren och är fullt uthyrd. Även denna gång är projektet ett så kallat Brownfield-projekt, dvs en befintlig industrifastighet, där gamla byggnader rivs och ersätts av nya.

Trucktillverkningen i Mölnlycke har lagts ned under 2024, och nu ska fabriken rivas. Foto Mitsubishi Logisnext Europe

– Vi är otroligt glada för förvärvet av fastigheterna som enligt oss ligger i Göteborgs bästa läge med närhet till stadskärnan, Göteborgs Hamn och Landvetter flygplats. Vi har sneglat på fastigheten i 10 år och nu när det blir verklighet är det med både glädje och stort engagemang som vi ska utveckla platsen till något långsiktigt bra, kommenterar Panattonis vd Fredrik Jagersjö Rosell.

Inflyttning sommaren 2026

Den nya byggnaden ska förberedas för solpaneler och planeras certifieras enligt Breeam Excellent. Totalt blir den nya fastigheten 43 000 kvm stor, med dubbla lastgårdar i både norr och söder, samt entresolplan med kontor och personalutrymmen. Fastigheten kan anpassas för mellan en och sex hyresgäster och är designad för att möta framtidens logistikkrav.

Inflyttning är planerad till sommaren 2026.

Catella har varit rådgivare år säljaren Mitsubishi Logisnext Europe, och CMS Wistrand har varit köprådgivare i affären. Rivningsarbetet startar tidigt i vår, och därefter påbörjas byggnationen med YLAB som byggentreprenör, som arbetat med Panattoni i flera andra projekt.

– Vi är glada över samarbetet med Panattoni där vi nu få möjlighet att fortsätta utveckla attraktiva logistikanläggningar tillsammans. Våra tidigare gemensamma projekt i Mälardalen har banat väg för ett fördelaktigt samarbete och synergier som vi kommer att dra nytta av i detta arbete, kommenterar YLABs vd Dennis Larsson.

Av Hilda Hultén