Skenande fraktpriser har gjort att redarna tjänar pengar som aldrig förr. Under Q3 2021 hade de tio största rederierna i världen en vinstmarginal på 56,1 procent i snitt, och för helåret 2021 väntas de håva in 120 miljader dollar i vinst, enligt Alphaliner. De globala containervolymerna spås också växa med 8,8 procent per år under 2022-2026.
Under 2021 har priserna på containerfrakt skenat, något som gynnat rederiernas kassakistor. Statistik från analysföretaget Alphaliner från kvartal tre 2021, visar att de tio största containerrederierna i världen hade en vinstmarginal på 56,1 procent under kvartalet, mot 3,7 procent under samma kvartal 2019. Danska A.P. Moller-Maersk, som nyligen blev omsprungna av MSC som världens största containerrederi sett till volym, rapporterade 355 procents vinstökning under kvartalet, och Hapag-Lloyd tiodubblade sin vinst till över 6,7 miljarder dollar under de första nio månaderna 2021.
Mest lukrativa har rutterna mellan Asien och USA varit, enligt Alphaliner. Totalt spår analysföretaget att de tio största rederierna gemensamt kommer att landa på mellan 115-120 miljarder dollar i vinst (EBIT) för helåret 2021, vilket är mer än sex gånger så mycket som för 2020.
– 2021 var ett enastående år för rederierna, intäkterna och vinsterna inom global sjöfrakt var högre 2021 än under hela det senaste decenniet sammantaget. Det var också året som bevisade att varuägare är beredda att betala mer för frakt, säger Johannes Schlingmeier, medgrundare av containerförmedlaren Container xChange.
Flera av rederierna har använt pengarna till att investera i ny infrastruktur och logtech. Bl a har MSC lagt bud på Bolloré Afrika, CMA CGM har miljardköpt lager och mjukvara av Ingram Micro, och Maersk har köpt företag som KGH Costums Huub, LF Logistics, Visible SCM och B2C Europe. Flera av rederierna har också fyllt orderböckerna för nya fartyg och lastkapacitet, investerar i terminaler och sänker sina lån. CMA CGM satsar också på att expandera sitt flygfraktben.
– Rederierna måste visa att pengarna sätts till god användning. Inte bara genom investeringar i ökad conatinerkapacitet, utan även i bättre landinfrastruktur, landtransporter och industriövergripande samarbeten som bygger motståndskraft i branschen, säger Johannes Schlingmeier.
De globala containervolymerna väntas växa med 22,3 miljoner TEU de närmaste åren, enligt en rapport från analysföretaget Technavio. På årsbasis innebär det en tillväxt på närmare 8,8 procent under åren 2022-2026. Volymökningarna drivs främst av en växande global handel.
Av Hilda Hultén