Northvolt vill ha koboltbrytning i Sverige

Svenska batteritillverkaren Northvolt, som i höst drar igång batteriproduktionen i Skellefteå, vill nu att Sverige ska bli en hållbar producent av kobolt, en kritisk metall för batteritillverkning, som idag främst produceras i Afrika. ”Det finns potential att på sikt få en geografiskt kompakt värdekedja” säger Northvolts Jesper Wigardt till Dagens Industri.

Metallen kobolt är en oersättlig komponent i i batteritillverkning för elbilar. I dagsläget bryts inte kobolt i Sverige, men enligt uppgifter till Di från, Christina Wanhainen, professor i malmgeologi vid Luleå tekniska universitet, finns över 50 koboltfyndigheter där brytning skedde tidigare.

Christina Wanhainen forskar bland annat i hur, var och på vilket sätt man ska bryta så kallade gröna metaller, som litium, nickel, kobolt och grafit, som behövs i ex solceller, bilbatterier och vindkraftverk.

Christina Wanhainen. Foto LTU

– I Sverige har vi en begränsad erfarenhet av att bryta sådana metaller, men vi vet att de finns i den svenska berggrunden. Den laddade debatten handlar om huruvida vi ska bryta dessa metaller ”på hemmaplan” eller importera dem från till exempel Kina och Kongo. Den sociala acceptansen för gruvor är mycket låg i Sverige, och i världen just nu, sa Christina Wanhainen vid sitt tillträde som ämnesföreträdare för malmgeologi 2019.

Enligt Northvolt har regeringen bråttom om Sverige ska kunna positionera sig som en hållbar framställare av kobolt.

– Vi ser en marknad som är under uppbyggnad, men som också kommer att sätta sig inom de närmaste fem till tio åren, säger Northvolts kommunikationschef Jesper Wigardt till DI.

Northvolt drar igång produktionen av litiumjonbatterier till elbilar i Skellefteå i höst, och inledde nyligen ett stort samarbete med Volvo Cars. I Juni meddelade man också att fabriken kommer att byggas ut från 40 till 60 GWh årlig kapacitet. En ny gigafabrik kommer också byggas, till följd av samarbetet med Volvo, och bl a Sundsvall och Gävle har anmält intresse för att få denna till sin region. Bolaget fokuserar också mycket på hållbar produktion och försörkningskedjor, bland annat genom sjötransporter.

– Det finns potential att på sikt få en geografiskt kompakt värdekedja. Det skulle vara bra för oss logistikmässigt, operationellt och miljömässigt, fortsätter Jesper Wigardt.

Sverige har historiskt gjort sig känt för långa tillståndsprocesser när det gäller gruvbrytning, något som näringsdepartementet nu utreder, enligt DI.