Rederiet Maersk har satt in sitt senaste och största metanoldrivna fartyg på den transoceana veckotrafiken mellan Göteborgs hamn och Asien. Antonia Maersk döptes i Århus i augusti och har gjort sitt premiäranlöp i Göteborg. Nu är hon på väg mot Sydostasien.
Det nya fartyget Antonia Maersk döptes i Århus i augusti. Hon har en lastkapacitet på 16 592 teu och har satts i trafik på fartygslinjen AE5/Albatros mellan Göteborgs hamn och Asien. Linjen ingår i rederialliansen M2, som ska upphöra i januari 2025 när Maersk planerar att gå in i en ny allians med Hapag Lloyd.
Antonia Maersk drivs på bio-metanol, vilket sparar in 280 ton koldioxid varje dag fartyget är i drift enligt Maersks egna uppgifter. Efter att ha premiäranlöpt Göteborg är fartyget nu på väg till hamnar i Sydostasien.
– Med Antonia Maersk tar vi ytterligare ett viktigt, konkret steg för sjöfartens gröna omställning och våra Sverigebaserade kunders möjligheter att minska sina transportemissioner ytterligare. Före 2027 kommer vi att sjösätta ytterligare 20 metanolfartyg så det här är en resa som bara har börjat, kommenterar Birna Ödefors, Area Manager Director Nordics på A.P. Moller Maersk.
Metanol är ett bränsle i vätskeform och har hanterats i Göteborgs hamn sedan 2015. Bio-metanol beräknas minska koldioxidutsläppen med ca 65 procent jämfört med konventionella bränslen.
– Det är såklart extra roligt att fartyget anlöper Göteborgs hamn regelbundet på en av våra viktigaste trader och att det kommer svensk industri till gagn. Men detta hjälper inte bara våra kunder att minska sina transportemissioner – det minskar också utsläppen i hamn och ger renare luft i staden Göteborg, kommenterar Jacob Minnhagen, Senior Market Development Manager på Göteborgs Hamn.
I Sverige är flera satsningar på e-metanolfabriker på gång under startup-företaget Liquid Wind. Senast beviljades projektet i Sundsvall miljötillstånd, en till fabrik är på gång i Söderhamn och ännu en i Finland. Men när det gäller fabriken i Örnsköldsvik har ägaren Ørsted beslutat att stoppa utvecklingen. Enligt dem utvecklas marknaden för gröna bränslen i Europa för långsamt och det går ännu inte att skala upp verksamheten tillräckligt.