Hamninvigning och lagersafari i Norrköping

Den 7 september arrangerade Norrköpings Hamn en stor invigning av den nya kajen och godsytorna i Pampushamnen, med ett par hundra inbjudna gäster. Dagen bjöd även på logistiksafari, med rundtur till flera av logistikregionens lagerstoltheter, som Rusta, Bauhaus och Stadium. 

Norrköpings Hamn visade tydligt att man tar sitt inofficiella – men viktiga – uppdrag som samlande, opartisk kraft för det regionala logistikklustret på allvar, när man bjöd in kunder, rederier, speditörer, kommun och näringsliv till storartad invigning av sin nya kaj, torsdagen den 7 september.

Norrköpings hamns vd Henrik Åkerström och Norrköpings näringslivsdirektör Joakim Ljungqvist var glada att kunna inviga den nya hamndelen.

– Det här projektet började 2012 och är inte klart än, men vi vill ta chansen och fira det här viktiga delmålet ordentligt tillsammans med er, sa Norrköpings hamns vd Henrik Åkerström till de omkring 200 redare, speditörer, varuägare kommunfolk, hamnanställda och press som samlats i hamnen för invigningen.  

Sedan flera år tillbaka pågår en flytt av hamnverksamheten i Norrköpings inre hamn ut till Pampushamnen, för att göra plats för stadsutveckling och bostäder. I juni i år stod den första utbyggnaden av pampushamnen klar; en ny kajdel på 220 meter och omkring 40 000 kvadratmeter nya hanteringsytor. 

– Här hade vi inte kunnat stå utan att bli blöta för några år sedan, det var hav tidigare. När vi är helt klara 2028 blir kajen 830 meter lång och hamnbassängen14.4 meter djup, vilket gör att vi kan bli effektivare. 

Rusta etablerade sig i Norrköping 2015 och har sedan dess byggt ut sin lageryta till totalt 220 000 kvm på Händelö, fördelat på två byggnader.

Besök på Rustas jättelager

Norrköping är ett av landets mest etablerade logistiklägen. De senaste åren har utvecklingen gått snabbt och flera stora lageretableringar har tillkommit på orten, inte minst i området nära hamnen. Efter invigningslunchen, bestående av “Hamnburgare”, bjöds gästerna att kliva på en tvådäckad buss för ett lagersafari runtom i Norrköping.  

Efter en tur förbi Holmens pappersbruk Braviken blev första stoppet Rustas centrallager på Malmölandet, där besökarna togs emot av logistikchefen Eva Lindell, Anna Bergstedt, head of supply chain och transportchefen Marcin Karluk.  Lågpriskedjan Rusta har 210 varuhus i Sverige, Norge Finland och Tyskland, och flyttade sin logistik till Norrköping 2015.

Eva Lindell, Anna Bergstedt och Marcin Karluk visade upp Rustas centrallager på Händelö, ett stenkast från hamnen.

– Vi flyttade av flera anledningar, där närheten till hamnen var viktig. Hälften av vårt gods kommer hit från Asien via den. En annan anledning var närheten till E4, för att förenkla distributionen, berättade Anna Bergstedt. 

Bolagets lager har byggts ut i fyra etapper till dagens totalt 220 000 kvm, fördelat på två hus, och med plats för totalt 300 000 pallar. 

– Det ena huset använder vi framförallt som baklager, den mesta produktionen sker här i hus ett, berättade Eva Lindell. 

Tidigare kom en hel del volymer in med tåg och lastbil via Göteborgs hamn. Men idag går nästan allt Asiengods via Norrköpings hamn. 

– Vid hamnstrejken och störningarna i Göteborg för några år sedan valde vi att flytta flödena till Norrköpings hamn, och här har vi blivit kvar. Närheten till hamnen gör det också enklare att ställa om till elektrifierade transporter, berättade Marcin Karluk.

Delad ellastbil 

Sedan april 2022 delar Rusta och Stadium på regionens första tunga ellastbil som går i skytteltrafik mellan hamnen och bolagens lager, och körs av Alltransport. På bilden Daniel Johansson, Stadium, Daniel Langeville och Tommy Örnerstedt, Alltransport och Ola Hjärtström, Norrköpings Hamn.

Sedan våren 2022 delar Rusta på kapaciteten för regionens första tunga ellastbil med grannen Stadium – vars centrallager på Händelö utgjorde ännu ett stop på lagersafarin. Det är det lokala åkeriet Alltransport som kör i skytteltrafik mellan hamnen och bolagens lager. 

– Det här är ett bra exempel på hur viktig hamnen är som samlande kraft för logistikklustret i Norrköping, och vilket fint samarbete vi har mellan företagen här i regionen. En viktig styrka hamnen har är vår godsbalans, där importgodset till regionens lager balanseras av industriexporten, inte minst av trä och pappersprodukter, sa Ola Hjärtström, vice vd på Norrköpings Hamn. 

Chauffören Tommy Örnerstedt på Alltransport var med och visade upp “sitt åk” utanför Stadiums lager. 

– Det är bättre arbetsmiljö i den här bilen, den går tystare än en dieselbil. Idag kör vi bara ett skift; det är bara jag som kör bilen idag och den laddas under natten. För att köra fler skift behöver vi snabbladdare, och det har vi inte än, berättade han. 

Peter Carlsson, logistikutvecklingschef på Stadium.

Stadiums bas i Norrköping

Besöket på Stadiums butikslager bjöd bland annat på en berättelse om bolagets logistikutveckling och djupa relation till Norrköping. 

– Stadium grundades här i Norrköping, vi har vårt DNA och vår bas här. Idag har vi 190 butiker och siktar på att ha 200 inom ett år, och i Norrköping har vi tre lager tillsammans med Postnord TPL. Vi skeppar in 2 500 containers per år via Norrköpings hamn, så närheten till hamnen är jätteviktig, berättade Daniel Johansson, supply chain-chef på Stadium, som visade lagret tillsammans med Stadiums logistikutvecklingschef Peter Carlson, och även stolt berättade om Stadiums lyckade RFID-satsning

– Vi märker alla våra butiksvaror med RFID, ett projekt som rullades ut under pandemin. Det var en investering på 20 miljoner, som gett så otroligt mycket fördelar – inte minst en intäktsökning på 10 procent, eftersom vi vet vilka varor vi har i varje butik, och har en “geigermätare” så butikspersonalen kan hitta varan om den inte ligger på rätt plats. Så ROIn på det projektet har ju minst sagt varit bra. 

Daniel Johansson började jobba med logistik på Stadium för 22 år sedan. 

– Då var vi två personer på logistikavdelningen och logistiken var inte så viktig. Idag sitter jag i ledningsgruppen och logistiken är kärnverksamhet. Det har hänt en hel del kan man säga. 

Imponerande Bauhausmiljö

Näringslivet i Norrköping må ha ett fint samarbete, men att få till naturliga besök hos lagergrannarna är inte det lättaste, så dagen uppskattades av många. En höjdpunkt på safarituren var besöket på Bauhaus nya centrallager på 70 000 kvm som byggts av Infrahubs, och numera ägs av Allianz Real Estate, och även det driftas av Postnord TPL. Stor vikt har lagts på att skapa en bra kontors- och pausmiljö i lagret, med dova färger, textil, kakel, träpaneler och designinredning som för tankarna till ett lyxhotell, och många avundsjuka blickar kastades av besökarna.  

Daniel Eriksson, regionchef Postnord TPL.

– Vi satsar väldigt mycket på arbetsmiljön i de lager vi bygger idag. Det märks att alla som arbetar här uppskattar den här miljön, det blir också en konkurrensfördel när det gäller att attrahera personal, sa en tydligt stolt Nilas Linder, inköpsansvarig på Postnord TPL,  när han visade runt besökarna i lagret tillsammans med Daniel Eriksson, regionchef för Postnord TPL i Norrköping. 

Just nu bygger Postnord ännu ett stort lager i Norrköping på 62 600 kvm, som bland annat ska hysa Stadiums Outlet-logistik och även blir regionkontor för TPL-bolagets verksamhet.

– Postnord har omkring 700 000 kvm lager och 2 700 anställda i Sverige, och hälften av den verksamheten finns här i Norrköping, med stora kunder som Bauhaus, Stadium och Apotek Hjärtat, berättade Daniel Karlsson.

Även Calle Svensson, marknadschef på Almroths, fick chansen att visa upp sitt splitter nya, 30 000 kvm stora TPL-lager i det nya logistikområdet Klinga söder om Norrköping, dock hanns inget besök inne i lagret med. 

– Vi flyttar in den sista kunden hit i oktober, det har gått jättebra med flytten. Nu hoppas vi bara på att få fler grannar i Klinga, det finns mycket mark kvar här i området att etablera sig på, sa Calle Svensson. 

Text och foto Hilda Hultén