Göteborgs hamn ser ökade containervolymer för åttonde kvartalet i rad. Till och med september i år har hamnen hanterat 655 000 TEU, en ökning på 6 procent jämfört med samma period 2021. Men järnvägsgodset sticker ut med en ökning på 15 procent under tredje kvartalet.
Under första kvartalet 2022 hanterade Göteborgs hamn 212 00 TEU, vilket då innebar en ökning med fyra procent jämfört med 2021. Sedan dess har tillväxten på containersidan accelererat och hamnen har hanterat 655 000 TEU till och med september. Det är en ökning med 6 procent jämfört med samma period 2021. Årets tredje kvartal är det åttonde i rad där hamnen har tillväxt på containervolymerna, varav huvuddelen hanteras av APM Terminals.
Volymer Göteborgs hamn, Q3 2022
– Vi ser en fortsättning på den uppåtgående trend som startade i samband med pandemin. Varuägarna söker sig till de stora godsnaven vilket är väldigt tydligt i Göteborgs hamn, kommenterar Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn.
Q1-Q3 2022 | Q1-Q3 2021 | Jfr % | Q3 2022 | Q3 2021 | Jfr % | |
Container, TEU | 655 000 | 616 000 | 6% | 222 000 | 205 000 | 8% |
Järnväg, TEU | 385 000 | 340 000 | 13% | 127 000 | 111 000 | 15% |
Ro/ro enheter | 426 000 | 420 000 | 2% | 131 000 | 132 000 | -1% |
Nya bilar | 155 000 | 190 000 | -18% | 67 000 | 73 000 | -30% |
Passagerare | 1 198 000 | 542 000 | 121% | 185 000 | 67 000 | 81% |
Kryssningsanlöp | 68 | 60 | 13% | 43 | 54 | -20% |
Energi (m ton) | 16,4 | 14,7 | 11% | 5,7 | 4,9 | 15% |
Torrbulk (k ton) | 284 | 183 | 56% | 95 | 61 | 57% |
Under första halvåret 2022 ökade godstransporterna på järnväg med 10,5 procent i Sverige, en trend som syns i hela Europa. Den allmänna trenden syns också i Göteborgs hamn som länge sett ökade containervolymer på järnväg från sina inlandsterminaler. Mängden containergods har här ökat med 13 procent till 385 000 TEU under tredje kvartalet.
Ökningen sker både från långväga och kortgående järnvägspendlar, men framför allt i trafiken till och från norra Sverige. I våras etablerade t ex speditören First Row Shipping en ny tåglinje mellan Göteborgs hamn och Umeå, samtidigt planerar Göteborgs Hamn tillsammans med Train Alliance en ny järnvägsbunden inlandsterminal i Rosersberg.
Under årets första sex månader har hamnen även ökat sin marknadsandel i Sverige på samtliga segment, enligt statistik från branschorganisationen Sveriges Hamnar. De har under första halvåret hanterat 53 procent av den svenska marknadens containergods över kaj, en ökning med 3 procentenheter jämfört med första halvåret 2021. Under helåret 2021 hade hamnen en marknadsandel på 51 procent. Hamnen ökade också marknadsandelarna gentemot närliggande storhamnar i Europa.