Lastbilstillverkaren har tagit emot sin hittills största order på ellastbilar i Europa, rapporterar Dagens Industri. 110 lastbilar ska börja levereras till logistikföretaget Einride under 2022. Samtidigt levererar Scania även ellastbilar till GLC och SKF.
Rekordordern gäller 110 dragbilar för trailers med en räckvidd upp till 25 mil. Beställare är det svenska teknikföretaget Einrides, som förra veckan presenterade en ny smart semitrailer. Lastbilarna ska levereras under andra halvan av 2022.
– Det visar att försäljningen av ellastbilar går in i ett annat skede. Från att ha handlat om små affärer till att det börjar bli större affärer. Det är en signal om att marknaden är på väg att bli mer mogen, säger Fredrik Allard, chef för Scanias satsning på elektrifiering, till DI.
Enligt Allards bedömning kommer företaget sälja ungefär 1 000 ellastbilar under 2022. Det stora genombrottet tror han fortfarande ligger några år fram i tiden.
Under det senaste året har Einride gjort flera stora beställningar av ellastbilar, bl a 120 lastbilar från Mercedes och 200 lastbilar av kinesiska BYD. Dessutom har de rullat ut 300 av sina egna ellastbilar i Maersks nordamerikanska logistiknätverk.
Scania levererar till GLC och SKF
I förra veckan levererade Scania även flera helt eldrivna lastbilar till Västsvenska GLC (Göteborgs Lastbilscentral). Lastbilarna kommer trafikera lagertillverkaren SKFs område i Göteborg.
– Vi satsar löpande på att vara proaktiva för våra kunder. Vi är glada över att vi har kunder som likt SKF vågar satsa i en tid av omställning, kommenterar Luigi Johannesson, affärsområdeschef på GLC.
SKF är inte främmande för att anamma ny teknik. Förra året testade ovan nämnda Einride sina autonoma lastbilar vid företagets lager i Göteborg.
– Idag är vi redan klimatneutrala inom vår tillverkning här i Göteborg och framåt har vi som mål att vara klimatneutrala längs hela vår värdekedja, inklusive leverantörer och transporter. Detta är ett stort steg i rätt riktning och vi är glada över att GLC, som vi haft ett gott och nära samarbete med i drygt 25 år, är med oss i denna strävan, kommenterar Måns Isacsson, logistik- och transportchef på SKF.
Av Emanuel Lehtonen