Just nu byggs över 300 000 kvm nya logistikytor i Eskilstuna. Bakom framgången ligger en tydlig vision och många års hårt lagarbete i kommunen.
– Vi har tagit en hel del modiga beslut, som visat sig vara rätt. Grunden är att sätta människor i arbete, berättar etableringschef Mikael Jonsson.
Artikel ur Dagens Logistik magasin nummer 3 2021
Eskilstuna är Sveriges just nu hetaste etableringsläge för logistik: Coop, Frode Laursen, Apoteket,
Footway, H&M, Vannetukku, Gardenstore, Skanlog och Gymleco har alla valt att förlägga
nya lagerytor till Eskilstuna. Dessutom bygger Logicenters, Infrahubs och Prologis helt eller delvis på spekulation, och även Rockwool och Senior planerar enorma industrietableringar på orten. Totalt byggs över 300 000 kvm lagerytor i Eskilstuna under 2021–2023.
– Trycket vi har nu är helt galet, vi har säkert minst lika mycket till i pipen så det bara fortsätter, berättar Manuel Brändeborn, marknadschef på Eskilstuna Logistik.
Eskilstuna har kämpat länge för att bli ett framgångsrikt logistikläge, men det var sommaren 2020 som proppen verkligen gick ur, i samma veva som Amazon etablerade sitt nya Nordenlager i kommunen.
– Tittar man några år tillbaka så hände det i princip ingenting på etableringsfronten förutom
Sportamores lager 2017. Innan pandemin hade vi mycket på gång, men alla affärer frös förra våren. Sen tog det fart i juni 2020 och efter det har det bara fortsatt rulla in nya projekt, berättar Manuel Brändeborn.
Med det senaste årets byggrush är Eskilstuna Logistikpark snart fulletablerad, men ska expandera med ytterligare 1,4 miljoner kvm detaljplanerad industrimark, innan kommunen sätter igång med planeringen av nästa logistikområde: Gunnarskäl – ett 3 miljoner kvm stort markområde för logistik och industri norr om Eskilstuna kombiterminal.
– Vi måste tänka hållbart i utvecklingen av nya logistikområden, både med infrastruktur och elförsörjning. I Gunnarsskäl kommer vi bland annat undersöka möjligheterna att anlägga ett vätgaslager för att kunna lagra solel, berättar Manuel Brändeborn.
15 år av strategiskt arbete
Det strategiska arbetet med att sätta Eskilstuna på logistikkartan påbörjades i mitten av 00-talet, efter att den gamla industristaden i decennier tampats med hög arbetslöshet.
– Att skapa jobb har varit det överskuggande sedan dag ett, och logistik är verksamhet som behöver händer och fötter, berättar Mikael Jonsson, etableringschef på Eskilstuna Logistik.
Att skapa jobb har varit det överskuggande sedan dag ett, och logistik är verksamhet som behöver händer och fötter
Framgångssagan som logistikläge började kring millennieskiftet med etableringen av H&Ms centrallager. Starten till vad som blev Eskilstunas kombiterminal och Kjula-området lades omkring 2005, då man gick från ett reaktivt till mer proaktivt arbete.
– Under åren 2009–2013 började vi sätta översiktsplaner och detaljplaner och själva förbereda vägar, mark och infrastruktur. I början åkte vi runt på små skogsvägar med kunderna och sa att ”så här kommer det bli”.
Jag minns första gången vi var med på Logistik &Transport runt 2008, med en ganska tafflig
monter bakom någon pelare, som ingen kunde se. Det har hänt en del sedan dess, skrattar Mikael.
I dag sysselsätter logistiksektorn runt 2 000 personer i Eskilstuna – en siffra som kommer att öka rejält de närmaste åren.
– Bara de etableringar som nu sker genererar ca 2 500 nya jobb ytterligare, vilka spiller över med
tillväxt i andra sektorer, säger Manuel Brändeborn.
Tillgången på arbetskraft är idag en av logistiklägets stora styrkor, som kommunen själva förstärker, bland annat genom en matchningstjänst, Eskilstuna Competence Service, som hjälper företag hitta rätt personal.
Kundfokus avgörande
Eskilstuna sticker ut som kommun i logistiksammanhang; genom att alltid vara med; tillgängliga och väl bemannade.
Gott värdskap och relationsbygge är ledord för arbetet.
– Det har alltid varit en ledstjärna att ingen någonsin ska lämna Eskilstuna med en dålig smak i munnen. Känner man sig väl bemött så kan det leda till samarbeten på sikt, även om det inte passar behoven just nu, säger
Mikael Jonsson, som berättar att han redan från början trodde att det skulle ta tio år att sätta Eskilstuna på kartan.
– Det har varit hårt jobb och ganska motigt ibland, men vi har alltid fått politiskt stöd att fortsätta och har brunnit för det här. Nu är vi där vi vill – och det är full fart framåt som gäller.
Av Hilda Hultén