Största förlusten är branschens

KRÖNIKA Logistikbranschen är definitivt inte bättre än näringslivet i stort när det gäller kvinnors och mäns chanser till arbete, lön och karriärutveckling – snarare sticker den ut ännu mer negativt. Kvinnornas underrepresentation är säkerligen en förlust för dem, men förlusten är ännu större för branschen, skriver Tobias Jonasson i en krönika i Dagens Logistik nummer 1 2025.

ABS Wheels flyttar hela verksamheten till padelhallen i Rosersberg

2023 förvärvade fälg- och däckföretaget ABS Wheels en nybyggd padelhall i Rosersberg för att göra om till buffertlager för sin e-handel. Nu flyttar de hela sin verksamhet till anläggningen med lager, montering och administration. Med en takhöjd på 14,5 meter har företaget kunnat dubblera antalet fälgar i lager.

Best accelererar omställningen till eldrivet

Sedan tre år tillbaka är Best Transports fordonsflotta fossilfri, främst genom att byta diesel mot biodiesel: HVO100. Men omställning till eldrift pågår också. ”Jag är väldigt stolt över att vi på bara ett år har uppnått en betydande ökning av andelen elfordon, det är ett bevis på vår höga ambition och vårt stora engagemang för att skapa en hållbar framtid, säger Maria Andersson, Group CEO på Best Transport.

Bristande säkerhetskultur bakom Marco Polos grundstötning

Hösten 2023 gick TT-Lines ropaxfärja Marco Polo på grund utanför Blekinge, vilket ledde till att ca 150 ton bunkerolja läckte ut. Nu kommer Statens haverikommissions rapport som visar att olyckan orsakades av en bristande säkerhetskultur ombord och otillräckligt kompetent bryggbesättning. T ex använde besättningen inte befintliga tekniska hjälpmedel för navigeringen. Även svenska myndigheter kritiseras i rapporten.

Trafikverket tar fram investeringsstöd för ERTMS

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett investeringsstöd som omfattar utrustning i järnvägsfordon för det nya trafikstyrningssystemet ERTMS, European Rail Traffic Management System. Med stödet ska det nya systemet kunna implementeras fortare i Sverige. Beskedet välkomnas av branschorganisationen Tågföretagen.

Nytt järnvägssamarbete ska säkra kompetens

Tre järnvägsaktörer i Nässjö-Västerås-Hallsberg går nu samman för att skapa nya värden och säkra kompetens, bland annat via stärkta distansutbildningar. Det är Nordic Infracenter-Nässjöakademin, Järnvägsklustret i Västerås och Railcenter Hallsberg som hoppas att en gemensam röst ska ge mer tyngd till frågorna.